söndag, februari 15

Mellomania

Jag vet inte om ni märkt det, men Melodifestivalen är igång igen. Vi har märkt det. Hela eller delar av detta hushåll har sett första deltävlingen tre gånger vid det här laget, och andra en (and counting). Det är kul, tycker jag. SVT hade väl i och för sig kunnat sända vad f-n som helst, och jag hade ändå tyckt det hade varit kul om det gjort barnen lika engagerade som melodifestivalen gör, det är hilarious att se dem i soffan när sändningen drar igång, men... ja. Nu råkar jag ändå gilla Melodifestivalen, engagerade barn eller ej.

Vi spotifyade melodifestivalsfavoriter när vi städade i morse. Man fick välja var fjärde låt.

Bland annat resulterade det i att jag fick reda på att jag fortfarande kan hela texten till Dover Calais, trots att jag inte hört den på mer än tio år. Jahopp? Också ett sätt att använda upp sitt begränsade hjärnbarksutrymme.

Testa mig på Europas geografi eller Sveriges landskap eller liggande stolen eller kungarna och deras årtal, och jag står som ett stirrande fån och stammar nervöst för att jag inte minns, blandar ihop, har glömt. Men texten till Dover Calais? Sätter den utan att tveka.

5 kommentarer:

GullGossensMamma sa...

Eh trodde jag skrev en kommentar... Mina barn (4,5 och 6,5) är också mello-tokiga. Vi har stora protokoll (på staffli) mello-på-play och går på genrep (tips!!!! Första gången förra året men vi kör igen!!!!) bra sätt att liva upp ganska tradiga veckor...

Anonym sa...

Allt går lättare med musik!

Victoria Glosemeyer/Say cheeze and smile sa...

Oavsett man gillar mello eller ej, det är kul med program man kan se hela familjen!

lisakristin sa...

Tänker ibland att om man kunde radera texterna till i alla fall vissa låtar från hjärnan, för att frigöra utrymme för annat...

Amelie sa...

ÅH! Det här pratade jag och min kompis om häromdagen!!!! Att komma ihåg låttexter alltså.
Hon sommarjobbar på ett demensboende, och många av hennes patienter har förlorat sina ordförråd och kan således inte kommunicera så bra. Men tydligen har hon patienter som fortfarande sjunger i kör, och kan texterna, för att musik lagras på ett annat ställe i hjärnan! Så intressant! (Och förklarat oerhört sammanfattat nu eftersom jag inte skrev ner hur hennes förklaring, utan mest satt och sa "Wooooow!").
Så man behöver inte ha så mycket ångest för att man kan hela Dover Calais (eller alla Backstreet Boys samlade verk i mitt fall...) men inte kungarna, för kungarna har man ersatt med något annat än sång! :)