söndag, februari 8

Jag kanske hade kunnat vara the queen of f-ing universe

Så detta är vad en vecka i ljusterapi (okej: vårljus i Lissabon) tydligen gör med människan (okej: mig): Väcker hen ur någon slags vinterkoma. På planet hem igår gjorde jag långa mentala listor över allt jag ska göra nu, allt jag ska ta tag i, ändra, fixa, börja med, sluta med. Idag städade jag hela källaren och körde fyra vändor till återvinningen med allt skräp jag hittade. Det stod i och för sig inte på listan, men jag tyckte det var bäst att passa på nu när jag ändå känner mig helt... pigg?

Blir nästan rädd när jag tänker på det.

Tänk om man hade bott på ett ställe som var lite ljusare. Hur mycket mer hade man orkat, velat, gjort?

Det är förstås inte säkert att det hade med ljuset att göra. Det kan ju lika väl ha varit en vecka iväg från vardagen, en vecka med bara skrivande eller en vecka i helt vansinnigt snygg omgivning som gjorde skillnaden också. (Eller ännu mer sannolikt: kombinationen av allt.) Men ändå. När jag tänker på hur vi satte oss på balkongen den där första dagen och vände näsan mot solen och bara satt så och höll tyst helt tårögda ...

Jag såg ett Grey's Anatomyavsnitt nyss där en man kom in halvdöd till akuten efter att ha irrat runt i öknen utan vatten alldeles för länge. Meredith gav honom dropp, och sedan återvände han sakta till livet.

På den nivån kändes det ungefär. Möjligen liiiite mindre dramatiskt och liiiite mindre stråkar i bakgrunden, men...

Dagsljus, jag älskar dig.

5 kommentarer:

Victoria Glosemeyer/Say cheeze and smile sa...

Dagsljus ska inte underskattas. Förstår att du haft en fantastisk vecka!

Anonym sa...

Vi tillbringade en vecka i Spanien och insåg att någon tänkte helgalet när vederbörande vandrade från Afrika UPP HIT. Man kan ju nästan bli religiös av att lämna mörkret och lapa sol söderöver.

Summa av kardemumma: gör detta till en vana!

Majas bekännelser sa...

Åh gud vad härligt det låter! Jag hade också behövt lite av den solen och energin! Ligger hemma med feber och förkylning, höggravid och med en hostig son. Skulle inte tacka nej till lite energi... Men allt har sin tid. Detta varar ju inte för evigt.
Det låter hursomhelst som ett klokt beslut att du åkte dit! Det du fått därifrån har du nog nytta av hela våren!
Kram på dig!

Frida sa...

Solen alltså, så himla bra grej! Vi åkte skidor hela familjen i snö och solsken och det var så fantastiskt underbart!

Sara sa...

Jag hade typ samma upplevelse för två veckor sedan då jag åkte till Kanarieöarna. "Jaså, det är här solen är!" Ville knappt använda solglasögon på hela veckan och bara lapa i mig LJUSET!

Tänker nog försöka skaffa en sån där ljusterapilampa till i höst, tänk om det går att uppnå den här känslan på hemmaplan vintertid?