söndag, januari 18

Odlingsåret 2015

I helgen har vi planerat allt ätbart vi ska försöka odla i sommar, beställt fröer och googlat "växtbelysning driva upp plantor" och sånt. Väldigt kul! Vi har tänkt bygga tre djupbäddar (som väl kan sägas vara en hög pallkrage, typ) att odla i istället för trädgårdsland. 3 x 1 meter ska de vara. Utöver det har vi tre pallkragar och en balkong, och ÖVERALLT på dessa ytor ska det prunka och växa utav bara h-vete i sommar. Utan jidder från sniglar. Har vi tänkt.

Detta ska vi försöka oss på: potatis, morot, broccoli, dill, bondböna, brytböna, sockerärt, rödbeta, sallad, zucchini, jordärtskocka, kronärtskocka, persilja, timjan, koriander, oregano, rädisa, stevia, jordgubb, spenat, lök, tomat, gurka, smultron, vinbär, rabarber och hallon.

(Och sex driljarder rosa dahlior, men de går inte att äta, så de kan vi prata om en annan gång.)

Några av grejerna finns redan i trädgården, (bären, rabarbern och jordärtskockorna), men resten ska vi trolla fram själva. Är nåt så jävulskt peppad på det här. Jag fattar ju att minst hälften av grejerna kommer gå åt skogen, men skit i det, välj glädje, det är kul att tänka på prunket nu.

Nån som har en växtlampa över? Eller tips på var vi borde köpa en?

6 kommentarer:

Cecilia i Hillsjöstrand sa...

Biltema har lysrör och armaturer som är hyfsat billiga. Det ni ska köpa är lysrör med högt K-värde, När man använder lågenergi lampor så är det färg 6500K och 4000K som man brukar använda. Med lysrör är det färg 840 (kallvit 4000K) och 865 (Dagsljus 6500K) man ska titta efter. Man kan med fördel använda sig av både färgerna samtidigt.

Lisa sa...

Tack Cecilia! Fattar jag rätt när jag tror att du menar att vi kan köpa lysrör och armatur på Biltema, och det räcker? När jag googlar tycker jag det verkar som man behöver någon superspecialskärm som ska reflektera ljuset (också), och helst bör köpa en speciell växtlampa för många, många hundralappar (tusenlappar) på typ... Granngården eller så. Några lysrör på Biltema kändes ju mer lockande...

Vi tänkte ställa plantorna i källaren vid fönstret. Men det fönstret är rätt litet, så vi behöver komplettera med lampa.

Anonym sa...

Hej! När jag köpte din kokbok på bokmässan, fick jag en annan bok "på köpet" - "Rätt ur jorden" av Bella Linde. Kolla in den vetja! /Emma

Lisa sa...

Tack för tipset, Emma! Den har vi här hemma och lusläser, så himla bra :)

Ylva sa...

Blev tvungen att googla stevia som jag trodde var konstgjort. Heter även sötflockel, finaste ordet idag! Lycka till med odlandet! Smultron och annat som växer vilt kan vara svåra att tämja. Vi har till exempel försökt plantera om ogräset lupin men då vill de inte vara med.

Miss Khaos sa...

Jag håller med Cecilia, biltemas lampor funkar kanon. Såna använder jag.
Åh vad jag längtar tills snön är borta och det börjar bli varmare igen. Vill ut och gräva i jorden nu.
Men odlingsåret har börjat iallafall med lusläsning av frökataloger och snart ska jag börja med alla förodlingar.