torsdag, januari 15

Och det skräckblandade skrikskrattet som följer strax därefter

De där fotoalbumen jag kämpade mig igenom görandet av strax innan jul? (Jo. Så kan man säga.) Dra mig baklänges på en liten tallkotte vilken hit de skulle visa sig vara! Barnen har snart bläddrat sönder dem, och det är inte för att de är oförsiktiga, utan för att de är tillräckligt självcentrerade (amen, förlåt då, men de är ju det?) för att inte få nog av bilderna på sig själva. Var och varannan dag väljer någon av dem sitt album som godnattsaga, och sedan får man berätta allt om deras liv som små knoddar för dem och peka på bilder och ooo:a och aaa:a över deras gullighet i en halv evighet innan de går med på att somna.

Speciellt spännande är själva processen från bilden "här låg du inne i min mage" till "här är du precis nyfödd". De vet förhållandevis mycket om sugklockor och igångsättningar nu, de där små liven.

"Kom jag ut genom snippan?!?"
"Jepp."
"Men hur?"
"Ja, visst undrar ma...?"
"Men gjorde det inte ont?"
"Jo, jätteont."
"Men tänk om du hade blivit kissnödig samtidigt och kissat på mig?"

- paus för kort överläggning med mig själv -

"Det blev jag inte. Men det är faktiskt väldigt vanligt att mammor råkar bajsa lite på sina barn när de föds."

Åh, dessa små barnaögon och hur man ibland kan få dem att nästan poppa ur skallen på själva barnen, gud vad jag älskar dem.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt!! //Anna

Anonym sa...

Haha, mina barn är också upptagna av om mamman kissar på bebisen när den föds :-)! Jag brukar då faktiskt inte nämna att de ibland blir påbajsade, utan att de DRUCKIT SITT EGET KISS I MAGEN!!! *plats för ögonpop *
//Annan Lisa

Emmelie sa...

Haha, underbart!

Colombialiv sa...

Hahaha!

Nina sa...

Ha, ha!

Jag som precis ska föda mitt första barn skriver upp detta i hjärnminnet - "ögonplopp" = mamma bajsade på dig när du föddes.

Ulrika sa...

Och min 8-åring (japp! jodå för så gammal kan man visst vara utan att veta) bara ögonploppade helt vilt och sa:
- Ammé asså va? Ääärligt?
när jag (på ett fullständigt avslappnat sätt) berättade att simmarna och äggen träffas när man typ pussas fast med snoppen och snippan.

För hon frågade hur det gick till innan mamman börjar bajsa på barnen då.

Så. Att se fram emot: Ögonploppandet fortsätter!