fredag, januari 9

Läst under 2014

Det här är de böcker jag läste (för min egen skull, har räknat bort allt jag läst högt för barnen) under 2014:

Konsten att ha sjukt låga förväntningar - Åsa Asptjärn
Pappersstäder - John Green
Hur man botar en feminist - Nanna Johansson
Konsten att vara kvinna - Caitlin Moran
Mörka platser - Gillian Flynn
Skuggan - Petrus Dahlin och Lars Gustavsson
Tio lektioner i matlagning - Lotta Lundgren
Fjorton - Alexandra-Therese Keining
Låt vargarna komma - Carol Rifka Brunt (omläsning)
Det handlar om dig - Sandra Beijer
40 constant reader - Linda Skugge
Oceanen vid vägens slut - Neil Gaiman
Miss Peregrines hem för besynnerliga barn – Ransom Riggs
Kickboxaren - Niklas Krog
Allt det där jag sa till dig var sant - Amanda Svensson
Ryttarna - Mats Wahl
Flyt som en fjäril, stick som ett bi - Elin Nilsson
Eleanore & Park - Rainbow Rowell
Inte vem som helst - Nina Lacoour
62 dagar - Cilla Naumann
Språkresan - Mats Berggren
Kalmars jägarinnor - Tove Folkesson
Att ringa Clara - Anna Schultze
Röda vita rosen – Mariett Glodeck
Jag bara tvingar mig lite – Maja-Stina Fransson
Den enögda kaninen - Christoffer Carlsson
Belleville baby  Mia Engberg
Ingenting att ångra – Trude Marstein
Miriam om natten - Maria Nygren
Skaver - Titti Persson
Gone Girl - Gillian Flynn
Onanisterna - Patrik Lundberg
Svensk Synd - Martin Jern
Allt som är - Janne Teller
Sjutton år och skitsnygg - Emma Granholm
Skärvor av J - Magnus Ljunggren
Kanske ihop – Johanna Lindbäck
Gräset är mörkare på andra sidan – Kaj Korkea-aho
Otopia – Per Nilsson
Och natten viskade Annabel Lee – Bruno K Öijer
Ramona – Marta Söderberg
Jag ger dig solen – Jandy Nelson
Belzhar – Meg Wolitzer

Det är 43 böcker, och jag har säkert glömt några, för jag hade ju inget systeeeeem för att komma ihåg dem. (Nu testar jag goodreads det här året, för att ni säger att jag borde det och jag är lydig.) 58% av det jag läst är ungdomsböcker. 67% av det jag läst är skrivet av kvinnor. Jag har varit helt otroligt sabla pissdålig på att läsa böcker från andra länder än Sverige, England och USA. Jag har varit nästan lika otroligt sabla pissdålig på att läsa något annat än skönlitteratur. Och jag har inte klarat mitt hemliga mål att snitta en bok i veckan. Men, men. Läsåret 2014 har ändå varit bättre än många andra läsår sedan them kids kom in i bilden. 

Jag tycker "Att ringa Clara" av Anna Schultze sticker ut som den bästa (nya) läsupplevelsen. Det är en vuxenbok, och det är helt sjukt hur den kan handla om så lite, och ändå vara så vansinnigt spännande. Jag var helt fast i den i somras. Det är sällan jag är det nu för tiden. Här kan ni läsa vad min boktipsguru* tycker om Anna Schultze. Jag tycker samma. Sedan tycker jag ni ska läsa själva boken. 

Det här året kanske jag klarar en bok i veckan?

*Ja! Jag har en egen boktipsare. Johanna heter hon. Vi gillar exakt samma böcker. Bara det att hon är mer besatt av Knausgård än vad jag är, och läser mer, så under tiden hon levererar typ tio svinbra boktips till mig, så hinner jag kanske högst leverera ett tillbaka. Tråkigt för henne! Men otroligt bra för mig. Tror 90% av mina favoritböcker de senaste åren härstammar från boktips av henne.

9 kommentarer:

Ida Skutnabba sa...

Och vilka andra från listan var bra?!

Lisa sa...

Väldigt många, Ida. Nästan alla? Men okej, några favoriter: "Belzhar", "Jag ger dig solen", "Ingenting att ångra", "Den enögda kaninen", "Gräset är mörkare på andra sidan", "Pappersstäder", "Ramona" och "Gone girl".

Ida Här och nu sa...

Oj va du har läst! Jag är en periodare och är inte inne i en sån just nu. Läste kanske 2-3 böcker förra året. Om man inte räknar med alla jag läser på kvällarna för sonen. Den bästa läsningen av alla. Kram

Johanna sa...

HAHA; jag är så SÄMST. Hade en bok i månaden som mål men läste ÄNDÅ bara nio på hela året. Har säkert glömt en eller två, MEN ÄNDÅ. Och URSÄKTA VERSALERNA.

För att minnas dessa oerhört få böcker jag lyckats suga i mig har jag skrivit lista i mobilen. Har ett konto på goodreads dock, som jag helt glömt bort, men nu blev jag peppad att ta tag i att använda det igen, eftersom alla tipsade dig så hänfört om appen/sajten.

Jävlar vad jag ska läsa i år. Tänker inte skämmas såhär nästa årsskifte. (Plus älskar ju att läsa, glömmer bara bort att göra det).

Victoria Glosemeyer sa...

Imponerande!

Lisa sa...

Mhm, jag är också periodare. Behöver liksom påminna mig själv ibland, "du gillar att läsa!" Lustigt att man kan glömma?

Lisa sa...

Låt 2015 bli goodreadsåret! Jag blev visserligen sur efter en kvart när den första boken jag skulle lägga in inte fanns. Men jag gör väl ett försök.

Lisa sa...

:) I jämförelse med de bokbloggare jag följer är det här iiiiiiingenting.

Fissfass sa...

Jag hade som mål att läsa fyra böcker förra året. Har läst noll (0!) böcker sen jag blev mamma 2011. Klarade målet! Hurraa! 4 av 4 var dessutom jättebra (Ove, Sarahs nyckel, Egenmäktigt förfarande och Låt vargarna komma). I år är målet 6 st. Heja mig.

P.S. Såg att du läst om Låt vargarna komma. Så värt det! Jag äääälskade den! D.S.