torsdag, januari 8

Lässtatistik

Så här strax efter nyår svämmar mitt flöde över av folks lässtatistik. Den och den har läst si och så många böcker från det och det landet och den och den författaren, ni vet. Hör gör ni för att komma ihåg sådant? Alltså, jag fattar att det bygger på dokumentation av något slag - men vilket slag? Skriver ni upp titlarna på en lista vid sängen? På en lista i datorn? I en läsdagbok? På er blogg? På någon sajt?

Jag vill hitta ett sätt som kräver minimalt med arbete och som helst inte kräver internetanslutning eller är bundet till en speciell plats (hej då registrera på någon sajt!), som jag inte glömmer bort/struntar i efter halva året. Kanske en lista i telefonen? (Plus: Alltid med mig. Minus: Så osynligt att jag skulle kunna glömma, samt tråkigt.) Lista på kylskåpet? (Plus: Får skriva för hand, och ser den varje dag. Kommer bli SJUKT sugen på att läsa mer bara för att få fylla på. Minus: Har inte så ofta kylskåpet med mig när jag lämnar hemmet.) Lista vid badkaret? (Plus: Det är oftast där jag läser. Minus: Blött.)

Typiskt problem som inte fanns på den gamla goda tiden när jag använde papperskalender och kunde skriva viktiga listor i den.

Det var bättre förr.

21 kommentarer:

jana sa...

Så här gör jag: Jag har ända sen jag var 11 år skrivit läsdagbok. Det gör jag i en vanlig linjerad anteckningsbok. Jag skriver författare, titel, sidantal och datum då jag läste ut boken. Varje månad sammanfattar jag månadens läsning i ett särskilt inlägg på min bokblogg. Jag har med det jag tycker är intressant: land, författarens kön, hur många sidor genomsnittsboken har, ljudböcker, på engelska eller svenska och om jag har läst boken tidigare osv. Och vid varje årsskifte kollar jag igenom de 12 månadssammanfattningarna och sammanställer till en årsrapport som jag sedan jämför med tidigare år. Jättekul och intressant!

Jenny sa...

Köp en snygg jävla anteckningsbok? Själv skulle jag dött utan appen Goodreads, men det är ju jag det.

Colombialiv sa...

Jag kan inte heller riktigt leva utan Goodreads...

Jenny sa...

PS: det var verkligen inte meningen att låta arg och bitter. Förlåt.

Lisa sa...

Äh, Jenny, även om det hade varit meningen att låta arg och bitter så hade det varit befogat. Maken till onödigt/oviktigt problem... är fan arg och bitter på mig själv.

Goodreads, säger ni? App? Trodde bara man höll på med datorn. Är appen svinenkel? Om man läser böcker på svenska - måste man hålla på att lägga in dem själv då? Och tar det i så fall lång tid?

Anonym sa...

Jag började med goodreads. Sen slutade jag med goodreads och började med boktipset istället (också app), samt tråkig rakt-upp-och-ner-lista i telefonen. /Johanna

brysselkakan sa...

Kör lista i gamla hederliga Excel, då kan jag sortera efter författare och sånt. Funkar för mig.

Colombialiv sa...

Goodreads finns bade som app och som sida. De flesta böcker pa svenska finns (eventuellt som originaltitel), funkar finfint!

Jenny sa...

Ännu mer heja Goodreads: du kan skanna den där steckkoden och få in böckerna (även de svenska), du behöver inte ens skriva titel eller författare. Har aldrig stött på en bok som inte finns. Ibland finns den inte på svenska, men om du tex skannar steckkoden på den svenska boken, så hittar den originaltiteln.

Och saker som handlar om böcker kan aldrig bli onödiga.

familjenlalloo sa...

Jag kör med pappersvarianten. "Läsdagbok" från En bok för alla funkar jättebra. Där finns det plats för författare, titel, datum och anteckningar för varje bok.

Mela sa...

Jag använde goodreads förut, men slutade pga att mina böcker aldrig fanns. Kanske måste testa igen? Jag skriver lista i telefonen, smidigt tycker jag!

Heidi sa...

Jag kör också goodreads - både appen och på datorn. hur bra som helst:)

Kristin sa...

Jag instagrammar ett foto och en kort kommentar mest för mig själv för varje bok jag läst. Har ett konto enbart för det så det räcker att se antal uppdateringar för att veta hur många böcker jag plöjt.

Hanna sa...

En till här som är ett fan av goodreads :o)

Mirijam sa...

Egen kategori på blöggy annars?

Lisa sa...

Det kanske skulle kunna vara något! ÄLSKAR ju Instagram.

Lisa sa...

Ja! Det är så jag VILL göra också. Men det faller alltid någonstans tre månader in på året av outgrundlig anledning.

Mia sa...

Gammal hederlig anteckningsbok! Där skriver jag upp datum, författare och titel - förr gjorde jag dessutom lite anteckningar om boken också, men det gjorde att jag höll på att sluta med hela listan eftersom det var för jobbigt (haha), så det gör jag bara om jag har lust numera.

Hjälp, vad jag känner mig gammaldags nu.

Ellen sa...

Jag använder ett program som heter OneNote (det ingår i Office-paketet). Det är ett slags digital anteckningsbok som synkar automatiskt med min telefon, så att jag alltid har listorna med mig. (Väldigt praktiskt då jag även har en lista för böcker jag VILL läsa, och då har jag ju med mig listan på biblioteket eller i bokhandeln.)
Finns ju andra anteckningsappar som ska vara smidiga, t.ex. Evernote. De kanske kan synka till datorn också om man har Mac? Jag gillar att kunna se mina listor både i datorn och telefonen. Och att de är digitala för då kan jag lättare göra statistik i Excel sen...

S sa...

Hej! Där jag bor kan man välja att spara sin lånehistorik på bibblan. Nu vet jag ju inte om du lånar eller köper böcker men det är en tanke iaf.

S sa...

Alltså, man har "Mina sidor" på nätet på biblioteket och där kan man kryssa i "Spara historik". Jag har fixat eget lånekort till min dotter och det är en lite rolig tanke att alla hennes böcker kommer att vara listade åt henne. Sen kommer hon köpa böcker också säkert men ändå.