onsdag, januari 14

En fotodag senare

Nämen, det gick ju bra det där, tror jag? Att få sitt hem fotat för "Mama", menar jag. Det enda jag behövde göra var typ: Le på en bild. Och hålla upp en filt framför ett fönster en gång, för att stänga ute lite för skarpt solljus. Resten fixade fotografen och stylisten så fint på egen hand.

Det är en rätt intressant inblick i en annan yrkesvardag att vara med på en sådan här fotodag. Jag har (korkat nog, med tanke på hur jädra många inredningstidningar jag läst genom livet) inte direkt aktivt tänkt på att det finns de som har som jobb att åka hem till olika människor, ställa i ordning prylarna i deras rum ("Flytta den där leksaksbilen 1 centimeter åt höger! Och dinosaurien en halv centimeter framåt!") och fotografera fina miljöer för att folk ska kunna glo på dem i en tidning sedan och fråga sig "vart kommer den där koppen ifrån?" eller "vad är det för färgkod på väggen?" Jämt! Det är deras jobb! Alltid!

Jag är lika delar avundsjuk som förundrad.

Det är som när vi fotade maträtter till kokboken och jag var som en storögd praoelev nästan hela tiden och bara "Men shit vilken jädra apparat det är att fota en liten soppa! Det kan ju ta en halv dag?". Fotografen och stylisten som var här idag var superproffsiga. Jag stod som ett litet gapande fån i bakgrunden och bara glodde. Jaha, nu måste han rigga med multipla blixtar här, tydligen. Det räcker visst inte med solljus. Nähä, nu låg den där kudden en halv millimeter för långt fram, uppenbarligen. Vem kunde ana?

Det tog det fyra timmar att få till nio bilder på vårt hem, och då gick det tydligen relativt snabbt och bra. Sedan har jag ägnat ytterligare en dryg timme åt att lista var vi fått tag på prick allt som syns på bilderna.

Jag tycker det är ganska mycket som är sjukt i allt det här.

Men jag tycker också det är väldigt mycket som är kul.

Och jag måste verkligen, verkligen sova.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Fasen vad skoj! När jag nyss beställde prenumeration på fokus fick jag två nummer av mama på köpet, hoppas ditt hem hinner hamna med i något av dem!!

Emelie sa...

För mycket solljus låter som en dröm! I Skåne regnar det på längden och tvären och blir aldrig ljust. Men det var bara en detalj. Låter kul! Önskar mitt hem var värt att dokumentera...

Anonym sa...

ta Bild på artikeln och blogga sen! :) Om du får!