måndag, december 29

Vad jag gör när jag är ledig

Det här har jag gjort under de två senaste dagarnas ledighet hemma (utöver att åka pulka, käka upp ett pepparkakshus, spela tevespel och grilla marshmallows i kakelugnen och sånt):

- tagit ner alla tavlor från väggarna i vardagsrummet.
- bytt lite ramar.
- hängt upp några stycken igen, på nya ställen.
- målat ribbstolen som barnen fick i julklapp.
- målat ribbstolen som barnen fick i julklapp igen.
- skruvat ner alla skohyllor och hatthyllor och speglar och skit i hallen
- tejpat alla lister i samma hall
- målartvättat träpanel och haft beslutsångest kring nyans på färg.

Imorgon tänkte jag:

- måla den lejongula träpanelen i hallen någon slags grön.
- och kanske skruva upp ribbstolen på väggen i lekrummet om den torkat ordentligt.

Jag har (haft, och kommer att ha) mycket, mycket roligt. Eller ja, det där tejpandet av lister var ju kanske inte superfestligt. Men resten! Iiiiih! Jag har förstått att det inte är alla som tycker samma, men jag har den här typen av hemmafixande på min topp fem-lista över favoritsaker att göra när jag är ledig. (Andra grejer på den listan är: gå på loppisar och hitta fina grejer nästan gratis, läsa i badkaret, prata på riktigt med någon jag gillar, samt, obviously, äta goda grejer.) (Bubblare: Titta på fina grejer, t ex natur eller foton eller hus.) Jag skrattar kanske inte ihjäl mig just när jag står med penseln och ska nå in med färgen bakom ett element utan att kladda på själva elementet, men jag tycker ändå det är helt okej. Och jag blir så lugn och larvigt nöjd när saker jag tänkt på blir av. När det blir klart. När det blir fint. Och man får bo i det sen. Iiiiih!

Fick till exempel ett OK GO! på ommålning av både hall och vardagsrum av Gustav i julklapp, och har typ aldrig blivit så glad över något innan. Det säger väl en del.

Jag tror hallen blir oreganogrön om inget oförutsett händer i färgaffären imorgon bitti.

8 kommentarer:

Mirijam sa...

VI ÄR SOULMATES, det är ju exakt mina favoritgrejer också! Utgår dock från att "dricka kaffe" och "dricka öl" ingår under att äta goda grejer?

Lisa sa...

Självklart, Mirijam, SJÄLVKLART.

Johanna sa...

Även jag håller med om prick allt du skrev. Dock: tänk att ha denna renoverings/pyssellusta (som jag alltså VERKLIGEN har) OCH dina skills! Det hade varit en sån smashing grej. Har tex tänkt på din sovrumsvägg kanske 38 gånger sen du lade upp bilden på den, och insett att nej, det där hade jag aldrig kunnat komma på.

Freja sa...

Håller med! Jag kan tycka att förarbete är gruvligt tråkigt, men det är så härligt att stå där med färgen eller tapeten eller vad det nu är för material som används till förändringen. Och så underbart att se hur det omvandlas till det jag sett i mitt huvud!

Tantaugusta sa...

I wish... Men nej, här finns varken talang eller intresse. Men något ska ju se till att hantverkarna har jobb också ;)

Victoria Glosemeyer sa...

Jag förstår dig precis! Blir också överlycklig när min man säger "kör på det"! Eller när han säger "köp!". Det gör mig också glad i hjärtat!

About Alice sa...

Jag tycker nog mest om när det blir klart fast det beror lite på om jag måste leva i det röriga medan man fixar om. Hatar att leva i det röriga.

Mvh Fd Miss UD

Och gott nytt Lisa!

Karolina sa...

Hur blev slutresultatet??!! Jag förgååås om jag inte får se bilder snart!!!!1