söndag, december 7

Ropen skalla, böcker åt alla!

I helgen satte vi upp ett litet skåp längs med vägen där vi bor, fyllde det med favoritböcker för alla åldrar, och klistrade upp en lapp på insidan. "Låna en bok och ställ tillbaka den när du läst klart. Eller ta en bok och ställ dit en annan nästa gång du går förbi." Nu står vi och häckar innanför fönstret och trycker näsan mot rutan och glor på alla som stannar vid skåpet och kollar. Eller nä, okej, det gör vi faktiskt inte. (Allvarligt, vi gör inte det. Ni kan lugnt stanna om ni råkar ha vägarna förbi. Vi ska inte stirra ut er.) Men det är roligt! Folk lånar! Det tog inte ens fem minuter innan "Äta djur" av Jonathan Safran Foer hade försvunnit från skåpet, och det är himla fint att se hur våra redan lästa böcker vandrar vidare i världen.

Såna här små minibibliotek eller bokbytarskåp eller vad man nu vill kalla dem finns lite överallt i världen, det är verkligen inte vår idé. Men det är festligt! Kan rekommendera att göra ett.

13 kommentarer:

Johanna sa...

Men herrejävul vad fint och smart!! En sak att tänka det. Men att faktiskt GÖRA ett skåp och SÄTTA UPP DET. Respekt alltså, respekt.

Kerstin sa...

Det var därför du stod i häcken? För att spana?

hippiemamman sa...

Superfint skåp!
Det är en så bra idé tycker jag. Vi har en pockethylla på jobbet som jag ska lämna böcker på i veckan är det tänkt.

Ewa sa...

Jättefint skåp! Det finns ett sånt i närheten av där vi bor. Så bra grej!!

Anonym sa...

Tjusigt! Jättejättetjusigt!

/Janet

Jenny F sa...

Alltså det där måste vara det finaste, festligaste bokskåp som världen skådat men det jag inte kan räkna ut är HUR HAR NI HÄNGT UPP DET? Det ser ju ut att vara fastspänt runt trädet på något sätt? Do tell, för träd vill jag ofta fästa saker på, men aldrig skruva eller spika i.

Lisa sa...

Haha, Kerstin! Det var skåpets fel att jag stod i häcken, ja. Men det var när vi satte upp det. Jag står inte där och spanar. Så ofta.

Lisa sa...

Spännband, Jenny F! Vi satte fast fyra fästen på skåpet (två uppe och två nere) som vi krokade fast spännband i, och sedan drog vi spännbanden runt trädet och spände tills skåpet satt fast. Superenkelt! Inte jättesnyggt. Men snällt mot trädet.

Ellen sa...

Åh, er skulle man ha som grannar!

Håller för övrigt med Johanna här ovan. Respekt!

S. sa...

Vi hade nåt sånt på en skola där jag jobbade. I grannkvarteret finns en portuppgång där det ser ut som att de har en liten hylla med böcker ovanför postfacken. Jag blir så avis...

Anna sa...

Mnååh! Va fint! Va smart! :)

Nina sa...

Sååååå fiiiiint!!!!

!!!!!!!!!!!!

Colombialiv sa...

Världens bästa grej!