måndag, december 15

Önskeinlägg: Goda gärningar

Jag fick en kommentar från Amy häromdagen:
"Det råder så dystra tider i landet (världen) att vi alla behöver en injektion hopp. Vill du vara så snäll och göra ett inlägg där du berättar om vad du gör/har gjort för en medmänniska? Vill du även be andra att göra samma sak? Om fler personer ville berätta om sina goda gärningar tror jag att fler skulle tänka på att också göra goda gärningar till tillfälle ges. Håller tummarna!"
Jag har haft väldiga problem med att skriva det önskeinlägget. Inte för att jag aldrig gör något för någon medmänniska, utan för att jag tycker det är så svårt att skriva om det utan att det känns som 1. Skryt (Kolla på mig! Jag är en jättebra människa!) eller 2. Fiskande efter något slags beröm (Kolla på mig! Jag sa ifrån när någon sa något rasistiskt på tunnelbanan. TRYCK "LIKE"!) och 3. Äckligt. (Kolla på mig! Jag köpte en macka till en hemlös! Och en skitdyr adventsljusstake till mig själv för att den var så fiiiiiin, ehe...)

Men idén är ju bra.

Ett av de ställen där jag ofta reagerar över att folk är snälla mot varandra är på pressbyrån här i Gnesta. Där laddar man sina SL-kort om man ska med pendeln, och det är ofta rätt lång kö. Det är ett lätt ställe att vara snäll mot sina medmänniskor på. "Ska du med tåget?" kan man till exempel säga till den som kommer inrusande med panik i blicken och viftar med ett SL-kort en minut innan pendeln ska gå. "I så fall får du gärna gå före i kön. Jag har inte bråttom." Jag har gjort det några gånger när jag inte själv ska med tåget. Folk blir väldigt tacksamma. Och jag har också varit på motsatt sida - fått gå förbi när jag haft bråttom, och blivit glad. Världens minsta uppoffring?

Och som bubblare på listan vill jag också nämna följande lätta grejer som det händer att jag ägnar mig åt:

- hjälpa folk med barnvagn på och av tåg och bussar
- hämta hem en extra kompis från förskolan när någon annan förälders livspussel ballat ur
- låna ut vår (ganska överflödiga) bil till någon som behöver
- erbjuda mig att lyfta något åt någon som har svinmycket packning och ska på samma tåg.
- fråga den hemlösa personen som sitter utanför affären om hen behöver något speciellt från butiken när man ändå ska handla, och köpa det.
- tipsa folk om saker som jag tror att de skulle gilla.
- skänka vidare saker jag inte längre behöver till någon som behöver det.
- i största möjliga mån säga ja när någon frågar mig om hjälp.
- ge bort min femma eller tia till hen som står vid kundvagnarna och inte har någon växel till kundvagnslåset och ska storhandla.

Så.

Ni?

7 kommentarer:

Den där om Jenny sa...

Just nu håller jag på att rensa ut hela familjens garderober. Hade tänkt sälja på Tradera (speciellt alla bebiskläder) men så pratade jag med kvinnan utanför Ica och hon frågade efter just bebiskläder, så jag tänkte packa ihop allt till henne istället.

Jenny Palm sa...

Jag är med i en lokal loppis på Facebook där en kvinna skrev ett helt hjärtskärande inlägg. Hennes ekonomi var helt körd i botten och barnen riskerade att stå utan julklappar. Barnen tog GÄRNA begagnade grejer, de var vana. Och jag och säkert 40 andra började rota runt i våra respektive hus och hittade MASSOR av grejer som hon fick. Typ noll uppoffring för oss som gjorde det och en jättevinst för henne.

Emma - hörselresan sa...

Jag stämde träff (och utmanade samtidigt mig själv och min lättare sociala fobi) med en vilt främmande människa när hen just fått reda på att hens barn var dövt. Vi pratade och jag stöttade. Har senare fått reda på att detta betydde oerhört mycket för den här personen.

Anonym sa...

Jag betalade parkeringsavgiften åt en kvinna som inte hade något kontokort på sig så att hon slapp riskera böter.

Jenny L sa...

Göra morgonkaffe till hålögda kollegor. Starkt kaffe.

JoHo sa...

Vad du är omtänksam! Och snäll! och BRA!

Jag försöker också. Alla kläder/leksaker/grejer vi inte behöver går alltid raka vägen till lämplig person/hjälporganisation. Och så försöker jag vara omtänksam och tänka på vad jag skulle uppskatta om jag var i nån annans situation (upplåta sittplats, baka kakor till, säga uppmuntrande ord etc..)

Maja sa...

Om jag har överskattat parkeringstiden så ger jag min biljett till någon som just ska parkera, brukar uppskattas mycket! Ska dock erkänna att jag samtidigt tänker att det är gött att Qpark eller vilken firma det nu är som tjänar hutlösa summor just där inte får in mer än vad som är absolut nödvändigt. Vart annars betalar man en sån timpeng för att hyra några kvm mark liksom?
Då jag tog körkort och skaffade bil ganska sent i livet brukar jag också försöka bjussa på skjuts och köra bil/körkortslösa bekanta dit de behöver. Då kan man ju passa på att umgås lite på vägen med och folk var så schyssta mot mig när jag inte körde så bjuder igen lite. Det är nog så man ska tänka, vad hade gjort mig glad och underlättat min vardag, då kommer man lätt på vad man kan göra för andra