tisdag, december 23

Det är dan före dopparedan...

... och jag klistrar foton i album.

I tre år har jag tänkt att jag ska ge barnen varsitt fotoalbum med bilder från deras liv och leverne i julklapp. Så de också kan få ooo:a och aaa:a över hur gulliga de var som små bebisar, till exempel. Och varje år har det fallit på det omöjliga projektet "gå igenom alla bilder och välja ut vilka som ska framkallas". För det är nåt helt sinnessjukt vad mycket bilder jag tagit de senaste sex åren. Sin-nes-sju-kt. Och helt utan att rensa har jag bara matat in dem i en dator och låtit dem ligga. Ba-ra lå-tit- dem lig-ga. I en hög på lite olika externa hårdiskar.  Jag vet att det inte är så man ska göra. Jag vet att man ska sortera direkt. Men att veta något behöver inte nödvändigtvis betyda att man ändå gör det, har jag märkt. Och därför har det varit som Jenny kommenterade på Instagram "lite som att tänka på rymden" att tänka på det där sabla gallrandet. 

Men i år! I år har jag tagit mig igenom alla externa hårddiskar med bilder, valt bilder, fått iväg beställningen nästan i tid och köpt in albumen och pennorna och limmet. Jag accepterar således inte att det skiter sig nu, när bara det roliga är kvar. Så jag klistrar. Det är dagen innan julafton, och jag sitter instängd i ett rum och klistrar som en liten furie, och utanför pågår livet. 

Vi är hos mamma och pappa. 

Snart kommer alla syskon och syskonbarn.

Och tomten!

Allt är okej.

6 kommentarer:

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Djupt imponerad av att du orkar klistra. Jag kör fotoböcker numera. Och bilderna börja lossna i de gamla albumen :o

Tantaugusta sa...

Oerhört imponerande! Jag gjorde fotobok förra året, blir repris i år. Och det tar också tid eftersom jag även jag tillhör världseliten på icke-sortering.

Lo sa...

Våra barn har fått fotoböcker i tioårspresent, väldigt uppskattat! Dessutom har vi tusentals och åter tusentals foton i album... Och i datorn, förstås, men då och då tar vi oss samma och fixar en bok.
Bra drag ändå att sitta i ett hus fullt med glada barnvakter när du klistrar...

About Alice sa...

Sådant race har jag kört. Ska dock göra en fotobok över de senaste månaderna...

Gulp.

Fatima sa...

Så imponerad! Jag får också rymdenkänslan. Särskilt när jag dessutom tänker på att jag vill ha några foton från mina vänners hårddiskar. Men det är ju enkelt, bara att åka hem till kompisarna och ta en titt i deras datorer och .... Kanske år 2015.

Colombialiv sa...

Jag fick ett sådant av min mamma när jag fyllde trettio! Ett album från hela mitt liv, fatta gallringsjobbet! Plus att hon hade scannat in ALLA foton från hela min uppväxt, som jag fick på ett USB. <3 <3 <3