tisdag, november 18

Kom ihåg!

Okej, move along, det finns inget här att se som är intressant för någon annan än Svantes närstående, men det struntar jag i, för när Rufus var mindre kunde han inte säga vindruvor, och hade ett eget ord för sin favoritfrukt, och nu kommer jag inte ihåg vad han sa, jag fattar inte hur jag har kunnat glömma. OCH ATT JAG INTE BLOGGAT OM DET? Värdelöst.

("Välling" hette i alla fall "vänge". Det ska jag inte glömma.)

Svante, tre och ett halvt, kan inte säga "till exempel", och ändå är det ett av hans favorituttryck. Han uttrycker sig så noga, det där barnet, letar efter orden och använder ganska vuxna uttryck som han hört sin bror säga, och varje gång det inte blir helt rätt får jag kärleksutbrott i hjärtat. "Till exempel" heter "temsel" i Svantes mun.

"Jag äj lite hungjig, mamma. Min mage behövej något att äta. Temsel... *tänker skitnoga* ... temsel sylt. Ellej sås. Det äj min favojit."

Älskar detta temsel. Och detta favojit. Och detta barn.

Slut på minnesanteckning.

6 kommentarer:

Sandra sa...

Älskar sånt där! Mitt ena bästisbarns favoritfilm var länge Bilar men hen sa "Bilarkörfort" i ett ord och det lät så förbannat gulligt! Mölk istället för mjölk är ett annat. Nu är hen nästan 6 år och pratar helt ordentligt vilket är lite, lite tråkigt.

Lisa sa...

Jag känner inte Svante eller Rufus, men det är såna här inlägg som gör att jag älskaj din bjogg.

Nina sa...

"kärleksutbrott i hjärtat"

Så fint!

Min lillasyster sa länge "facke" om kaffe. Hade vi mycket kul åt när hon fick en kaffeservis. "Tantsläkting" var också ett bra uttryck på mormors kusin.

Markattan sa...

Lunk och fovvo=mjölk och smörgås
Mostal=välling
Myckemö=klädnypa?
Fyfa=vindrutetorkare????

Markattan, har hört en hel del :-)

Olga sa...

Kaja har en dansbalett. Det är antingen hennes dräkt eller att hon vill dansa. Ingen vet.

Nina sa...

Och just det.
"Badbröst" aka bikiniöverdel.

Mamma fick det lite jobbigt när lillsyrran BARA skulle ha badbröst på stranden och vägrade ha någon underdel...