torsdag, november 6

6. Månadens djur är givetvis...

Det hade ju varit kul att välja något gulligt djur här. Till exempel "boxervalp". Då hade jag kunnat posta jättemånga bilder på olika urgulliga boxervalpar, och så hade åtminstone min syster (och jag själv) dött stora sötdöden och börjat gråta lite och fantisera om den dag (aldrig, skulle jag tro) som vi ska äga varsin boxer igen. Och så hade vi börjat messa varandra med meddelanden i stil med "Kommer du ihåg hur mjuka Ronjas öron var?" och "JA! OCH HUR GOTT HON LUKTADE PÅ LÄPPARNA!?!" Det hade ju varit kul.

Men har jag haft närkontakt med någon gullig boxervalp på sistone? Nej. Jag har ju tyvärr inte det.

Månadens djur blir därför - trumvirvel - RÅTTAN!

Inte för att jag tycker att de är så vidare värst gulliga alls, utan för att jag (dessvärre) har haft närkontakt med sådana. En hel liten familj på (åtminstone) sex råttor har huserat i vårt pannrum. Inne i vårt hus. Någon liten meter från tvättstugan. "Kul". De kom in via en golvbrunn och byggde bo under en lastpall med pellets, och inför detta faktum känner jag ren och skär ångest.

Nu är de döda, och vi har inte sett till några kompisar/släktingar. Än.

Vill ni att jag ska posta jättemånga bilder på hur de såg ut när Gustav bar ut de döda råttorna på en sopskyffel istället för de uteblivna bilderna på boxervalpar?

Kanske inte, va?

Nej, vi struntar i det.

Hatar månadens djur.

Det här är en del av den där listan med en bloggrubrik för varje dag i november. Du hittar hela listan här.

7 kommentarer:

Omentjej sa...

Uäk! Åh fy så hemskt att ha haft sådan objudna gäster. En gång sprang en mus över golvet när jag kom in i garaget, jag fick hjärtsnörp! Nu är ju möss gulligare än råttor men jag vill inte ha dem i garaget heller. Hoppas ni slipper fler påhälsningar!

Victoria Glosemeyer sa...

Usch för råttor men jag ler alltid när jag läser dina inlägg!

Tinnan sa...

Iiiiii. Jag fick gåshud och rysningar över ryggen bara av att läsa ditt inlägg. Hu för råttor och möss. Nä, tillbaka till den där boxenvalpen tack! (Det finns sådär en miljon bilder på tax på min blogg...)

En annan Lisa sa...

Jag vill se bild på råttorna...

Freja sa...

Åhh, råttor, sådana gillar jag. Fast mer den tama varianten... på Tom Tits förra sommaren satt ungarna och jag på glassfikets uteplats och studerade de två rottor som sprang fram och tillbaka mellan fiket och en buske, samlande rånbitar och annat. Jag gissar att fiket ganska snart skulle tömts på folk om de andra gästerna sett samma som mig... Hemma har vi varken råttor och möss, nyttan med att ha tre katter! Så gissa vilket som blev mitt månadens djur?

http://frejareddevil.wordpress.com/2014/11/06/manadens-djur-ar-givetvisnagot-jag-gillar-sen-kollar-jag-in-sds-syn-pa-energipolitik/

Anonym sa...

Får man fråga hur ni (din man) tog kål på dem? Eftersom ni (din man) uppenbarligen lyckats bära ut liken? Kan ju meddela att uppenbarar det sig en råtta i min källare lär det bli jag som bärs ut. Så himla vedervärfiga djur, hur jag än försöker finns det liksom inget
förlåtande hos en råtta. Uack.

Anonym sa...

Fast månadens djur är alltid rådjursmusen! Har för mig att det var på din blogg jag såg den först. http://en.wikipedia.org/wiki/Java_mouse-deer