onsdag, november 5

5. Hepp! Dagens boktips!

Jag hetsläste den här ("Ramona" av Marta Söderberg) i en enda sittning (okej, liggning, men det låter så oerhört ekivokt?) igår kväll och tyckte väldigt mycket om den. Den handlar om en sextonårig tjej med självskadebeteende som åker in och ut på olika behandlingshem och vårdinstanser, och mår väldigt dåligt. Nu har hon precis blivit utskriven och ska försöka fungera i den vanliga tonårsverkligheten igen. Helst utan fler besök på akuten, med för djupa sår i armarna. Hur gör man det? Hur står man ut med sig själv och sitt liv utan att börja famla efter det där rakbladet igen? Hon har glömt hur det går till.

Och ja, det är tung och sorglig och ganska svart läsning (med en rejäl skopa kritik mot vården), men det är faktiskt också roligt på sina ställen och väldigt hoppfullt på något vis, tycker jag. Och det finns en pappa med i bakgrunden som jag ÄLSKAR. Alla tårar jag fällde under läsningen var på grund av honom. Så fin!!! Värd tre utropstecken, minst.

Passar från 15 år och uppåt? Marta Söderberg skriver svinbra.

Det här är en del av den där listan med en bloggrubrik för varje dag i november. Du hittar hela listan här.

4 kommentarer:

Viveca sa...

Åh men åh! Gissar atr många vuxna också behöver läsa.

Malin sa...

Låter som en bra bok. Lite läskigt men om den är bra skriven kan de vara riktigt bra.

JoHo sa...

Den står på min vill-läsa-lista, ah jag ser fram emot den med skräckblandad förtjusning!

Freja sa...

Det låter som en viktig bok!
Jag antitipsar lite istället...
http://frejareddevil.wordpress.com/2014/11/05/hepp-dagens-boktips-ar-inte-en-gudabenadad-bullshitter/