måndag, november 3

3. Ibland tänker jag att jag borde...

… skaffa mig en ny frisyr. Eller åtminstone en ny hårfärg.

Jag har färgat håret (själv, hemma i badkaret) i samma blonda nyans nu i… jag vet inte. Åtta år? Tio?  Uppenbarligen trivs jag ju rätt bra i den. Och inte klipper jag mig särskilt ofta heller. Meningslöst ju, när man ändå bara vill ha sitt hår i en knutliknande grej? Jag skulle inte vilja säga att jag ägnar mitt hår speciellt mycket tankekraft. Det hade gärna fått vara tjockare och inte så förbenat spikrakt, så klart. Men mitt hår är ju mitt hår. Inte så jädra mycket jag kan göra?

Fast ibland får jag för mig att mitt hår är typ som kejsarens nya kläder. Att alla (JA! ALLA! HALLÅ, JA, LILLA ÄNGSLIGA EGO!) tänker på det när de får syn på mig, spärrar upp ögonen inne i sitt huvud och förfasas, men att ingen vågar säga något. Kanske har jag helt fel färg på håret? Kanske är den där knutliknande grejen jordens mest osmickrande frisyr? Kanske ser jag ut som ett skämt i hela huvudet? Kanske borde jag vara brunett?

Svårt att veta när ni bara håller tyst sådär.

Det här är en del av den där listan med en bloggrubrik för varje dag i november. Du hittar hela listan här.

10 kommentarer:

jenniekatarina sa...

Haha, jag skrev också om frisyr i dagens inlägg! Hår är viktiga grejer :)

Scaniatjejen sa...

Jag är så otroligt feg med mitt hår så jag är inte den rätta att råda dig men visst önskar man ibland att man var mer modig.=)

http://scaniatjejen.se/2014/november/ibland-tanker-jag-att-jag-borde-2.html

wintwig´s sa...

Förr hade jag väldiga bekymmer över mitt hår och dess ickefrisyr, tills sonens flickvän fick diagnosen Alopecia. Då lovade jag mig själv att aldrig mer klaga över det. Vilket jag naturligtvis inte höll, men jag tänker till en extra gång innan jag klagar.

Heidi sa...

jag har haft nästan alla hårfärger man kan ha, och iika många frisyrer. tyvärr har jag bara låtit håret växa fritt dom senaste åren, utan att göra något åt det, och jag måste erkänna att det börjar kännas lite trist:)

kanske dags att göra något åt det:)

men varför googlar du inte efter någon av de hårfixarsajter som finns där du genom att ladda upp en bild på dig, kan se hur du hur skulle se ut i olika frisyrer och färger:)

I mitt huvud sa...

Jag kan rekommendera en ny hårfärg! Inte för att det på något sätt är fel på den du har, bara för att det är kul att byta! Jag har i hela mitt långa (jag är skitgammal...)varit brunett, med mörkbrunt hår. Nu har jag smugit över och gjort slingor, fler och fler, tills jag nu är blondin!

Freja sa...

Åhh, precis det har jag tänkt i några år, och i våras gjorde jag det. Kapade mitt mer än skulderlånga hår (som ofta satt i svans eller knut) till kortkort, nästan stubb. DET VAR SÅ JÄKLA SKÖNT! Jag fattar inte att jag gick och drog med det där långa håret så länge när det är så skönt att ha kort hår! Jag har dessutom bytt färg på det tre gånger sen jag klippte mig, för det växer ju bort så fort att jag aldrig behöver tänka på att hålla kvar vid färgen!

Här finns mina borden: http://frejareddevil.wordpress.com/2014/11/03/ibland-tanker-jag-att-jag-borde-men-istallet-trissar-och-tipsar-jag/

Helly sa...

Jag tänkte också skriva om att jag borde testa att bli brunett. Men kommer aldrig nånsin att våga, så det fick bli ett hästgårdsinlägg i stället: http://dreamofhorses.se/ibland-tanker-jag-att-jag-borde

För övrigt så tycker jag att du ska våga, blir brunett!

Ellen sa...

Kan också tipsa om att klippa kort! Riktigt kort alltså.

Jag har också spikrakt, tunt hår, har aldrig haft en riktig frisyr. Sen var jag hårmodell och de kapade av det! Plötsligt hade jag en frisyr direkt när jag vaknade på morgonen. Mycket roligare än det eviga knut/hästsvansköret.

Monnah sa...

Hår är en viktig grej för de flesta människor. Själv håller jag på att bli gråhårig och det är lite med sorg jag färgar det. Jag är gärna grå, men jag vill inte att det ska se ut som att jag bara inte tvättat håret (det gör det nu när jag inte har jättemånga vita hårstrån). Kanske blir mitt hår lika makalöst vackert som min mammas när det bara åldrats färdigt?

Sarah sa...

Tänker lite att det modigaste man kan göra idag är att INTE färga håret, och att det nästan är det mest aktiva val vi kvinnor (ja, mest kvinnor) gör.
Hårfärgningsbranschen tjänar grova stålar på oss genom att få oss att vi tror att vi själva bestämmer hur vi ska se ut, medan det i själva verket är de som gör det. Bestämmer alltså.
Har dessutom läst på lite om gifter i hårfärgningsmedel och vågar faktiskt inte utsätta mig för det längre. Kolla Badskumt av Katarina Johansson).

Hälsningar från en som färgat håret hur mycket som helst, men som numera inte gör det och känner mig tuffare, modigare (ja, jag ser ut som min ålder! In your face!) och mer unik.