fredag, november 28

28. Hepp! Det här tycker jag alla bör läsa.

Förutom den litterära uppmaningen jag tänker ge till alla vuxna personer som kommer och lyssnar när jag pratar om ungas läsning på biblioteket i Mora på tisdag kväll (18:00!): GÅ HEM OCH LÄS EN UNGDOMSBOK, DET FINNS SÅ JÄDRA MÅNGA BRA, så skulle jag verkligen vilja rekommendera läsning av det här reportaget. Om reportern från tidningen Re:public som åkte tillbaka till sin hemby Grimslöv (typ ett litet stenkast från där jag är uppväxt) och skrev ett reportage om Sverigedemokraterna, tevespel, rasism, vänskap och barndom.

Jag har tänkt så himla mycket på det sedan jag läste det för några veckor sedan. Det är jättebra.

Det här är en del av den där listan med en bloggrubrik för varje dag i november. Du hittar hela listan här.

6 kommentarer:

Spader Madame sa...

Kan inte annat än hålla med. Alla borde läsa.

Johanna sa...

År hurra vad kul att du länkar till oss!! Och håller med, Alex reportage är magiskt bra. PS. Han är inte ens reporter utan fotograf, i vanliga fall. Men skriver uppenbarligen killerbra ändå.

Monnah sa...

Grimslöv är mysigt. Där bodde en familj som min far jobbade för i sin ungdom och de blev sedermera goda vänner. Jag lärde mig till och med krypa där. Ja, bara apropå sådär.

Ingerun sa...

Tack för tipset!

Colombialiv sa...

ÅH! Håller med.

Freja sa...

Jag läste den och det sved i mitt hjärta!

Själv kombinerade jag mitt lästips med en läsvarning:
https://frejareddevil.wordpress.com/2014/11/28/spontan-manniskoskapelse-och-hepp-det-har-tycker-jag-alla-bor-lasa-och-inte-lasa-den-forlorade-symbolen/