fredag, november 21

21. 5 saker jag blir irriterad på i vardagen

Irriterad, jag vet inte, är inte det ett ganska mjäkigt ord? Här är fem grejer som kan få mig att bryta ihop och skrika rakt ut i vardagen:

1. När jag har bråttom och är varm och har bråkat med barnen om kläder i hallen, och Svante upptäcker att jag lurat på honom kläder som "inte äj coola!!!" och vrålande börjar ta av sig kläderna igen.
2. När jag har bråttom och är varm och har bråkat med barnen om kläder i hallen, och upptäcker att det saknas strumpor och jag måste gå upp för hela trappan igen för att hämta dem.
3. När jag har bråttom och är varm och har bråkat med barnen om kläder i hallen och inte omedelbart hittar alla jädra vantar, trots att jag vänder upp och ner på vantkorgen.
4. När jag har bråttom och är varm och har bråkat med barnen om kläder i hallen, och slår huvudet i pinnsoffan när jag böjer mig ner för att hjälpa Svante med skorna.
5. När jag har bråttom och är varm och har bråkat med barnen om kläder i hallen, och det ligger något i vägen (typ en sko eller en soppåse) som jag snubblar över när jag ska ut genom dörren.

Fy fan.

Hallrelaterade grejer är det överlägset jobbigaste i min vardag. Eller nä, vänta. Hall är det överlägset jobbigaste rummet i min vardag. Så konfliktfylld och ful, och jämt ligger det grus och skor och kastade ytterkläder och väskor och knöliga kvitton och högar med grejer och utspridda, omatchade vantar där. Herregud, man kan ju tro att någon vänt upp och ner på vantkorgen i vredesmod när man tittar på förödelsen till och med. Vem gör ens sånt?

Näe.

Ni kanske inte har tänkt på det, men det är bara är en enda ynka bokstav som skiljer "hall" från "hell".

Så är det av en orsak.

Det här är en del av den där listan med en bloggrubrik för varje dag i november. Du hittar hela listan här.

9 kommentarer:

Malinka sa...

Man klär aldrig på sig ytterkläderna förrän barnen är klara och på väg ut genom dörren.

Fördel: man blir inte så varm.
Nackdel: barnen segar med påklädandet eftersom: "Du har ju inte klätt på dig än!"

Fröken Blund sa...

ett tips.
var typ naken när du klär på ungarna på morgonen. skit i om det hänger och slänger här och var, och barnen blir lite rädda, det sistnämnda gör bara att de blir mer stillsamma.
och då säger du naken? nejnej, jag hatar grus under bara fötter. jag möter dig där, använd gummistövlar eller sockiplast. det funkar nog.
och det där med hall och hell kan jag absolut relatera till. det var uppmärksamt av dig. :)
trefvlig helg.

Freja sa...

Åhh, så skönt att mina barn klär sig själv, jag minns hallhell-helvetet...

http://frejareddevil.wordpress.com/2014/11/21/manniskoskapad-rorelse-och-5-saker-jag-blir-irriterad-pa-i-vardagen/

Elin Persson sa...

Det är det jag gillar med dig, att du på de sekunder det tar att läsa ditt inlägg, får mig att känna den där svettvarma, kliiga ilskan...

Olga sa...

Det enda bra med hallen är att det betyder att morgonhelvetet snart är slut när man är i den.

Anonym sa...

I'm on the high way to hall... sjöng min dotter nyss. /an1

Emma sa...

Nu skrattgråter jag på stationen. Folk tittar.

Anna Arvidsson – Ordbrodösen sa...

När våra tvillingar var riktigt små lade jag upp tre klädstationer när vi skulle ut. Min station var sist. Ändå öppnade jag alltid balkongdörren. Bråttom + värme + hall är inte ett framgångsrecept! Det var iof inte heller så lyckat när jag lämnade balkongdörren på vid gavel i fyra timmar i december.

Omentjej sa...

Haha, lägg till vrålande bebis på detta så har du mina hall(hell)upplevelser. Tur att det bara är dagis 3 dar/v.