söndag, november 2

2. Fem saker jag tänkt på idag

1. Men du käre värld, vad mycket löv och skit vi har i trädgården. Det kanske man borde styra upp?

2. Fast, eh... Var gör man av löven sen? Komposten? Samlar dem i en stor bautahög? Öser in dem till grannen? Jag kan inget om löv. *lägger pannan i djupa veck* Ah! Säckar. Jag minns allt hur vi fick hoppa i säckarna för att packa löven ordentligt när vi var små. Man ska lägga löv i säckar.

3. Var är våra plastsäckar? Slut? Jaha. Då får Gustav gå och köpa nya. KÖP KAFFE OCKSÅ!

4. Men dra mig baklänges på en liten tallkotte, vad MÅNGA löv det är som ska ner i säckarna! Och grenar som ska släpas. Och jordärtskockor som ska skördas. Och dahliaknölar som ska grävas upp. Och land som ska täckas. Och tomatplantor som ska slängas. Och krukor som ska tömmas. Man blir verkligen väldigt, väldigt trött i armarna av detta med trädgård.

5. Jag älskar badkar.

Det här är en del av den där listan med en bloggrubrik för varje dag i november. Du hittar hela listan här.

5 kommentarer:

Freja sa...

Jag tror din lista är en av anledningarna till att vi bara har gräsmatta och inget mer.... Jo, två stora björkar där vi intalar oss att det är bra för gräsmattan om löven får multna ner och klippas sönder av gräsklipparen nästa sommar. Gödsel liksom...

Här är mina fem tankar: http://frejareddevil.wordpress.com/2014/11/02/5-saker-jag-tankt-pa-idag-och-mississippi/

Mela sa...

Ja men just så, man klipper sönder löven med gräsklipparen (nu!) så blir de näring till gräset!

Emilie sa...

Täckodling, baby. Det är the shit. Vi gjorde det i en kurs jag läste i odling, och herreminlillagud vad det växte året därpå! Så bra jord! Och kom inte och säg att det ser skräpigt nu. Naturen är inte skräp. Och man får faktiskt ha prydliga kanter och avgränsningar.

http://www.alltomtradgard.se/artiklar/odla-ekologiskt-tackodling

Scaniatjejen sa...

Haha väldigt logisk femte tanke efter de fyra första.=D Usch jag har allt jobb kvar med att göra vinter i trädgården, får försöka ta krafttag till veckan.

Här är mina tankar för dagen:
http://scaniatjejen.se/2014/november/fem-saker-jag-tankt-pa-idag-2.html

Markattan sa...

Du planterar såklart lite asaleor och rhododendron så kan du räfsa in alla löv under buskarna på hösten.
Blir jättefin näring till buskarna.

Markattan