fredag, oktober 3

Hej från tårögd

Regeringsförklaring! Så sabla högtidligt och hoppfullt, lipade som en liten gris framför teven nyss. Extra glad över: Alice Bah Kuhnke. Margot Wallström. Gustav Fridolin. Och statsministern himself. (GO STEFAN!!!) Att regeringen har lika många kvinnor på ministerposter som män, och 20% som inte är en del av vithetsnormen, att det finns folk under 30 i regeringen, och att Stefan Löfven pratade så mycket om jämställdhet och använde ord som "stjärnfamilj". Att regeringen är uttalat feministisk, MED MERA, MED MERA.

Fasen så fint det är med visioner ändå.

7 kommentarer:

Jossan - Heart Skipped A Beat sa...

Åh, jag blev jätteglad när jag läste att Alice Bah Kuhnke blir minister. Gillar ju henne. Sur dock på Expressen som (i mitt tycke)förminskar henne genom att presentera henne som Disneyprofil.

Lisa sa...

Ja, det lär hon ju få dras med, Jossan. Tycker också det är onödigt.

Sara sa...

Åh, jag blev också helt gråtlycklig! Äntligen, äntligen efter åtta år!! Så många bra förslag! (många utropstecken här, men det behövs!) Åsså ett till!

Colombialiv sa...

Åsa Regneeeeeer! Bästa ministerutnämningen av dem alla!

Freja sa...

Jaaa, det var som skön poesi! Att godkänna Palestina som stat fick mig nästan att gråta, och att FNs barnkonvention ska skrivas in i lagen... Så mycket vackert!

Anonym sa...

Fint på många sätt ja, men precis som förra regeringen (som faktiskt hade 13 kvinnor och 11 män så de bröt liksom normen ännu mer) så är alltför många av de tyngsta posterna fortfarande vikta åt män...

mor Lena sa...

Blev också mycket positivt överraskad!! Och väldigt förtjust. Nu blev det spännande.