måndag, oktober 20

Dela upp kategorin någon gång då, August!

Idag tillkännagavs årets nomineringar till Augustpriset. Sex böcker blir varje år nominerade i kategorin bästa barn- och ungdomsbok. Det är ungefär lika frustrerande varje år. För hallå där, världens trängsta priskategori, HUR ÄR LÄGET? Aha, splittrat? Kunde just tro det. Det övergår mitt förstånd (och juryns, kan jag tänka mig) hur en pekbok för en ettåring kunna tävla mot en slukarbok för en nioåring, en ungdomsbok för sextonåringar kunna mäta sig med en bilderbok för fyraåringar, en faktabok för tioåringar kunna jämföras med en poesibok för femtonåringar, och en bok för nybörjarläsaren ska kunna tävla mot en young adult-roman. Det är inte görbart, och nomineringarna brukar spreta åt alla håll och kanter. Några bilderböcker, några ungdomsböcker, ibland någon mellanåldersbok, och ytterst sällan någon faktabok.

I år är det inte en enda ren textbok bland de nominerade.

Istället är det sex urfina och bra bildbaserade böcker som tävlar om priset. Fem av dem är bilderböcker för barn i bilderboksåldern. Den sjätte (Mördarens apa) är rikligt illustrerad, för läsare i lite alla möjliga olika åldrar (elva år och uppåt, kanske?). Flera av de nominerade hör till mina absoluta favoriter från årets utgivning. (Nej, jag har inte läst dem alla, men de flesta.) Det är roligt! På ett sätt. Jag tycker Sveriges bilderboksutgivning förtjänar all slags hejarop den kan få, för den är väldigt bra.

Ändå känns det så sjukt märkligt detta. Inte en enda ren textbok? Inte en enda bok för de lite äldre ungdomarna? Är det inte... jamen, skitkonstigt? Det har ju skrivits jättemånga bra textböcker för barn och unga i år! Var är alla dom?

Varje år muttras det om att priskategorin "Sveriges bästa barn- och ungdomsbok" är för trång och svår, och att priset skulle behöva delas upp. Ett pris för barnböcker (upp till nio år, kanske?), och ett pris för ungdomsböcker.

Tycker aldrig det har varit mer tydligt än i år att det skulle vara en sanslöst bra idé.

8 kommentarer:

Ingerun sa...

Skrev något liknande om att det nästan bara var bildeböcker som blev nominerade.
http://www.boktjuven.com/2014/10/arets-augustpris-barnungdom-nastan-bara.html

Ingerun sa...

Augustprisjuryn svarade en som frågade om detta på twitter att "alla tre kategorier är breda", men det var ju inte länge sedan en faktabok för barn vann barn&ungdomskategorin(Skriv om och om igen.

Jenny sa...

Instämmer, men jag tyckte nästan det var ännu brokigare i fackbokskategorin i år. Hur ska Lars Lerins praktbok med akvareller och personliga reflektioner jämföras med historia, reportage och biografi?

Och om det delas tycker jag att man antingen skulle ha en egen kategori för facklitteratur för barn och ungdom (logiskt, eftersom skönlitteratur och fakta separeras för vuxna) eller en egen kategori för bilderböcker (som jag tycker är mer av en egen genre).

Jennyesjogren sa...

Tänkte se om du kanske kan hjälpa mig med ett par bokförslag? Jag inventerade dotterns bokhylla nyligen och gillade inte riktigt läget när jag insåg att de allra flesta böckerna har en manlig filur som huvudperson, och om det är en kvinnlig så är hon antingen "bara" mamma eller prinsessa. Måste ju finnas massor av böcker med en vettig kvinnlig filur som huvudperson? Har du några böcker du kan tipsa om? Dottern är snart tre år.

Jag kan ju kolla runt på nätet, men du brukar ha sån bra koll så jag börjar med att fråga här :-)

Christin sa...

Fackböcker för vuxna har åtminstone en kategori, det har varken fackböcker för barn eller ungdom. Vi bör fokusera på kategorier innan vi fokuserar på underkategorier.

ulrika sa...

Böckerna om Kwela Jamela gillar mina barn. Om en svart tjej i något (Sydafrika?) afrikanskt land. Fina illustrationer o stark tjej i huvudrollen.

Böckerna om Uppfinnarjohanna.
När prinsessor...-böckerna

Pippi, Lotta, Madicken är ju självskrivna!

Lisa sa...

Hej Jenny!

Jag kommer på rak arm de här bilderböckerna ur vår favorithylla med tjejer i huvudrollen:

"Leni är ett sockerhjärta", och övriga böcker om Leni av Emma Adbåge.
"Så gör prinsessor" av Per Gustavsson och andra böcker om samma prinsessa. (Ej sockersöt puttinuttprinsessa, utan mer actionprinsessa.)
"Gittan och gråvargarna" och andra böcker om Guttabn av Pija Lindenbaum
"Lill-Zlatan och morbror raring" av Pija Lindenbaum
"Kompisen längtar" och andra böcker om kompisen av Moni Nilsson och Per Gustavsson
"Ellens äppelträd" och andra böcker om Ellen av Catharina Krusvaal.
"Binta dansar" av Eva Susso och Benjamin Chaud (fast den är kanske för lite yngre personer).
"Fia och djuren" och de andra böckerna om Fia, av Catharina Krusvaal.

Och så älskar vi "Koko och Bosse" av Lisen Adbåge, och där får man välja själv om man tycker att Koko är en tjej eller en kille!

Jennyesjogren sa...

Tack för tipsen! Nu är det fem nya böcker på väg hem!