onsdag, oktober 1

100 saker om mig

1. Jag är 34 år.
2. Nyss luktade jag häst.
3. Jag tyckte det luktade rätt gott, men jag bestämde mig ändå för att det inte var okej att gå och lägga mig utan att tvaga mig, så jag badade badkar tills vattnet blev kallt.
4. Jag är på ganska gott humör.
5. Snart tänker jag dricka passionssoda direkt ur 1,5-litersflaskan.
6. Passionssoda är en himla god läsk! Det har jag då alltid tyckt.
7. Det tycker min kille också.
8. Läsk är ett av få områden där jag och min kille är helt överens, faktiskt.
9. Det här är vad vi föredrar för slags läsk: nästan all som är gul.
10. Förr köpte vi rätt ofta passionssoda, men det har vi slutat med nu.
11. Så häromdagen när jag kom hem och hittade passionssodan i kylen tänkte jag: OMG! Vad romantiskt! Som när vi var nykära!
12. Sen råkade jag slänga ett öga på innehållsförteckningen och kom till sans igen.
13. Alla nummer med E framför är sådana man borde undvika, va? Jag bryr mig nog för lite om sånt.
14. Jag dricker gärna passionssoda ändå nu när den ändå står här.
15. Men jag hade verkligen inte tänkt ägna hela den här listan åt läsk om ni trodde det.
16. Jag dricker knappt läsk ens.
17. Eller så är det där bara en grej jag önskar. "Jag dricker knappt läsk ens." Det låter ju bra.
18. Min dator behöver hur som helst laddas.
19. Det är sjukt störigt.
20. ORKA GÅ OCH HÄMTA SLADDEN!
21. En serie som jag gillar att titta på nu för tiden är "The honorable woman".
22. Det är ganska mycket för att Maggie Gyllenhaal är min favoritskådespelerska.
23. Annars tycker jag om grönt.
24. Jag ägnar kanske en timme om dagen åt att tänka på hur gärna jag vill måla vårt vardagsrum i den färgen.
25. Och sen kanske en timme till åt att tjata på Gustav om att jag ska få göra det.
26. Näe, nu överdrev jag.
27. Men jag tjatar ganska mycket.
28. Jag är skitglad över att "Mera vego" som jag har skrivit ihop med Sara är så poppis.
29. Skitglad och överraskad.
30. Vem kunde ana att jag någonsin skulle skriva en freaking kokbok? Inte jag.
31. Det är kanske mitt mest oväntade karriärsdrag hittills. Det, eller när jag jobbade på gym.
32. Andra jobb jag haft: lokalvårdare, vårdbiträde, personlig assistent, granskogsplanterare, barnvakt, cafébiträde, bokhandelsperson, journalist och redaktör.
33. Men när jag var liten tänkte jag att jag nog skulle bli lärare.
34. Eller författare, kanske.
35. Jag har en hel byrå hemma hos mamma och pappa som är full av tidiga alster jag skrivit.
36. Speciellt de rimmade dikterna från 15-årsåldern är minnesvärda.
37. På ett "åh, herregud, stick ut mina ögon, jag skäms, JAG SKÄMS!!!" kind of way.
38. Jag har gått journalisthögskolan i Göteborg.
39. Och läst litteraturvetenskap i Uppsala.
40. Och franska i Paris.
40. Jag är väldigt svag för Uppsala och Paris, men inte för Göteborg.
41. Fast jag är bättre på göteborgska än på franska.
42. Ibland tänker jag att jag skulle vilja ha en hund.
43. En boxer.
44. INGEN ANNAN HUNDRAS DUGER!!!
45. Jag har haft en boxer en gång och hon var urgullig.
46. Men nu har jag två barn istället.
47. Jag tycker de är urgulliga också.
48. Fast ikväll har jag inte sett av den där urgulligheten så mycket, för ikväll har de haft barnvakt.
49. Rätt ofta när de har de så tänker jag att jag också vill vara hemma och hänga med de fina tonårstjejerna som är här och barnvaktar istället för att åka iväg till var det nu är jag ska.
50. Jag är väldigt svag för fina tonårstjejer också, verkar det som.
51. På ett helt icke suspekt sätt, alltså. Jeez.
52. Jag blir galen på Gustav när han äter snacks i sängen.
53. Men ibland när han inte ser gör jag det själv också.
54. Jag tycker inte så mycket om att cykla.
55. Men ganska mycket om att simma.
56. Kanske är jag väldigt svag för simhallar också? Skulle inte förvåna mig.
57. Jag är väldigt rädd för möss.
58. Men inte så särskilt rädd för ormar.
59. Men mest är jag skiträdd för att mina barn ska drunkna.
60. Eller att vilken annan jävulskap som helst ska hända dem, och jag inte ska kunna skydda dem eller trösta dem eller göra så att det blir bra, åh herregud, INGETING FÅR HÄNDA DEM!
61. Jaha, nu fick jag panik.
62. När jag får panik brukar jag lösa det genom att gå och lägga mig.
63. Jag tycker mycket om att gå och lägga mig.
64. Även om det är natt och mörkt och jag är ensam i vårt hus.
65. Jag älskar vårt hus!
66. Och jag är väldigt glad att vi flyttat hit.
67. Jag bryr mig helt orimligt mycket om hur saker ser ut. Hus, till exempel. Eller golv.
68. Jag tänker jättemycket på färger och former och mönster och hit och dit och skevt och snett.
69. Folk kan däremot se ut lite hur som helst utan att jag märker det.
70. Jag klipper mig alldeles för sällan.
71. Och färgar håret själv i badkaret.
72. Jag hyser inga jättevarma känslor för mitt hår.
73. Å andra sidan hatar jag det inte längre heller.
74. Men jag har hatat ganska många delar av min kropp ganska mycket genom åren.
75. Håret, dubbelhakan, mina köttiga fingrar, otränade armar, magen, rumpan, låren, knäna - herregud, hur mycket energi kan man lägga på att hata sina knän? Fötterna och tårna har jag också avskytt.
76. När jag tänker på det nu blir jag nästan vansinnig. Fy fan vilket slöseri med tid.
77. Det är en tanke jag återkommer till igen och igen. Tänk om man hade kunnat ta alla timmar som folk (kvinnor) lägger på att tänka och noja över sina kroppar, bunta ihop dem och lägga dem på något vettigt istället. Vi hade kunnat skapa världsfred.
78. Jag pratade om det med en förskolepedagog på barnens förskola idag. Om det, normer, könsroller, stereotyper och förebilder. Det var en bra stund i livet.
79. Jag är introvert och ganska blyg.
80. Förutom möjligen i skrift.
81. Min värsta sociala grej är mingeltillställningar där jag egentligen inte känn-känner någon, och inte har någon att gå dit med, så jag behöver gå in i ett rum fullt av folk, själv. Fy fan.
82. Ibland låser jag in mig på toaletten då och liksom... andas och talar strängt till mig själv i spegeln.
83. Jag tror att jag därför uppfattas som rätt tråkig eller intetsägande eller svårpratad i verkliga livet.
84. Men rätt rolig i skrift.
85. Som nu till exempel, nu kan jag dra ett skämt om ni vill! Det var en norsk och en tysk och en Bellman som skulle se vem som kunde vara längst inne i en svinstia. Först gick norsken in. Han kom utrusande efter tre minuter och sa "Uäääh, grisen fes!". Sen gick tysken in. Han kom utrusande efter fem minuter och sa "Uääääh, grisen fes! Sen gick Bellman in. Efter tio minuter kom grisen utrusande och sa "Uääääh, Bellman fes!".
86. Den har jag lärt mig av min äldsta son.
87. Jag tycker min äldsta son ganska ofta är ganska rolig.
88. Fast han blir rätt ofta skitsur om man skrattar åt honom, så jag skrattar åt den yngste pajasen istället.
89. Jag gråter ibland för att jag är så rädd att jag ska sabba barnen.
90. Men hyfsat ofta känner jag mig också helt okej som förälder.
91. Min bästa mat är typ vad som helst med potatis eller avokado.
92. Min värsta mat är typ vad som helst med blodigt lammkött.
93. Tror jag i alla fall? Jag har varit vegetarian i drygt sex år.
94. Jag var inte snygg på högstadiet.
95. Men jag hade en piercing i naveln på gymnasiet.
96. Och jag tågluffade genom Europa efter studenten.
97. Och flyttade till Uppsala utan att känna en själ efter det.
98. Jag tror varken på gud eller på spöken eller på det där alla brukar säga om att det inte finns dåliga väder, bara dåliga kläder.
99. Men jag tror ibland att jag blir glad av att städa.
100. Det skrämmer mig lite, faktiskt.

9 kommentarer:

Markattan sa...

Jag ska också ha en boxer, åh vad jag ska.
Han ska såklart heta Doglas....

Markattan, gillar din hundralista

Victoria Glosemeyer sa...

Vilken härlig lista, jag bara ler!

Emelie sa...

Nr 89...

Mimmi MammaStorch Rosell sa...

Tack! För mummer 89 om rädslan över att förstöra barnen. I hear ya! Så. Jävla. Läskigt. Det häringa med att bringa och uppfostra barn i världen.

Olga sa...

Jag bor i Uppsala! Du får komma och hälsa på! ��

Bjarbapappa sa...

Tycker du är rätt fin Lisa, i både tal och skrift!

Emma sa...

Du är så galet bra! Fantastisk faktiskt!

Nina sa...

Fint inlägg Lisa, roligt och utlämnande.

Och jag är väldigt glad över att du är så bra i skrift så jag kan pracka på dina böcker på alla jag möter.

mor Lena sa...

Det här var ta med fasen det bästa och roligaste jag läst på länge. Måste printas ut och sitta på mitt kylskåp som uppmuntrande text, om jag deppar ihop nån dag.