söndag, september 14

Valdagen 2014

Det är två och en halv timme kvar, du hinner fortfarande om du inte redan röstat. Och hittar du inte ditt röstkort, så räcker det med legitimation. Det är viktigt! Det är alldeles för många som tänker gå och rösta på Sverigedemokraterna idag för att någon enda en av oss andra ska ha råd att strunta i valet och sitta hemma.

Själv tog jag på mig mina rosa/röda/grönaste kläder, tog med mig barnen, och la min röst på de jag tror på. Nu är jag så ini helvetes nervös att jag knappt kan sitta still. Börja räkna rösterna, nurå! Bara gör det! Och kom gärna fram till att Fi kommer in i riksdagen (som en liten blåslampa i röven på exempelvis Jimmie och gänget), att de hindrar samma gäng från att få en läskig vågmästarroll, att Miljöpartiet blir tredje största parti istället för SD, och att vi byter regering till en röd/grönare.

Det hoppas jag på.

Och så hoppas jag att valdeltagandet slår nya topprekord, för faen, alltså, rösta är ju det högtidligaste och viktigaste och finaste som finns.

5 kommentarer:

Heidi sa...

Instämmer till fullo med dig!!!

Majas bekännelser sa...

Fasen så fin du gjort dig, dagen till ära! Klart man ska klä upp sig och gå och rösta! (Jag har dock varit aaastråkig och förtidsröstat, bara för att jag ville det, men jag hejar ändå på dig!)

Singelmamman sa...

Fint skrivet och fint foto.

Charlotte sa...

Får jag fråga en sak, gällande Fi? Vad tycker du om deras förslag att man ska ha sexualupplysning från och med förskolan? Jag är bara nyfiken, med tanke på att du är mamma. Du verkar vara så klok, så det vore roligt att höra din synpunkt.

Lisa sa...

Hej Charlotte! Du får gärna fråga!

Utan att ha funderat speciellt länge så tycker jag det är ett bra förslag. Om mina barn skulle få i sig normkritisk sexualkunskap av pedagoger som klarade av att göra det på ett bra sätt, på barnens nivå, på förskolan så skulle det göra mig jätteglad.

Man får ju komma ihåg här att "sexualkunskap" inte (bara) betyder "snack om sex", utan består av prat om identitet, normer, värderingar, känslor. Att bli kär. Vem man är. Sånt. Jag kan inte se något dåligt med att förskolebarn får prata om sådant. Jag tycker bara det låter vettigt.

Vad tycker du själv?