söndag, september 7

Val, val, snart är det val!


På söndag är det val, hörni. Alla måste rösta! (Okej, det blir lite knivigt för er som inte har rösträtt. Men alla andra? Ni måste, ta mig fan.) Det kommer att bli ett ganska otäckt val, tror jag, för Sverigedemokraterna kommer ju knipa en hel massa röster. Men om alla andra, som inte tycker som dem, går och röstar så har vi i alla fall gjort det. Vi är jättemånga fler. Och om du känner att njaaaae, njääääe, jag ligger nog faktiskt hellre hemma på soffan och pillar mig i naveln istället för att vandra iväg och stoppa en valsedel i den lilla låddan (eller vad det nu är du kan tänkas ha för anledning att låta bli att rösta) så är du dessvärre BARA EN LITEN LORT, och det vill ju ingen vara.

Okej? Okej.

Alla går och röstar.

Den här valkompassen som SVT gjort tycker jag är väldigt bra. Där ser man väldigt tydligt vad partierna tycker i olika frågor, och kan jämföra. Kanske kan vara en hjälp till alla som inte bestämt sig riktigt ännu? 2000 riksdagskandidater har ställts inför 47 olika förslag, och klickat i om det tycker förslaget är mycket dåligt, ganska dåligt, ganska bra eller mycket bra.

Himla tydlig översikt.

Själv hoppas jag 1. Att vi byter regering, till en rödare, efter valet, 2. Att Gudrun Schyman och Fi kommer in i riksdagen och 3. Att det inte går bra för Sverigedemokraterna och 4. Att det går bra för Miljöpartiet.

Men alldeles oavsett är den där valkompassen bra.

7 kommentarer:

pralinen sa...

Rösta måste man, det står i lagen ;) nej - men skall man få lov att ha åsikter måste man vara med och säga vad man tycker. Jag tycker oxå att valkompassen är bra, tydligt uppställd - sånt gillar vi ingenjörer... Vi förtidsröstade igår då vi får svårt att lösa det på söndag. Bra service det med.

jana sa...

Oh yes! Valdagen är en oerhört högtidlig dag och jag klär upp mig (i rosa skjorta)och travar glatt iväg till vallokalen.

Och jag hoppas på samma som du. Förutom fyran, eller ja, jag bryr mig inte så värst mycket om dem så det gör detsamma för mig. Men F! vill jag verkligen ska komma in, och slå ut SD som vågmästare. En rödgrönrosa regering vill jag ha :

Emelie sa...

Håller med dig på alla punkter och har redan röstat eftersom jag misstänker att jag nyss fött, kommer föda eller (vilket är sämsta alternativet) fortfarande är för tjock för att ta mig till vallokalen på söndag

lejnox sa...

Jag hoppas på precis samma punkter som dig!

Lo sa...

Ja! Så gör vi! Rätt på alla punkter!

Sara sa...

Förtidsröstningen är avklarad,och miljöpartiet har i alla fall fått minst två röster från Uppsala.

Colombialiv sa...

Vilken bra valkompass! Den hade jag missat, men det var ju tur att den bekräftade min röst som jag redan lagt…

Håller för övrigt med dina punkter!