torsdag, september 11

Allt detta snack om taktikröstning makes me wanna smoke crack

Har det någonsin pratats så mycket om taktikröstning som det görs inför det här riksdagsvalet? "Tänk taktiskt. Om du röstar på X finns det en risk att Y inträffar. Men om du röstar på Z! Yada, yada, yada." Och i nästa sekund bara, "Nej, nej, nej! Så blir det inte alls. Om du röstar på Z är det mycket större risk att Y inträffar. Lägg din röst på X! Eller på Å! Eller på Ä! Eller ja, det mest taktiska vore förstås om alla bara röstade på Ö! Yada, yada, yada."  Jag är mycket trött på det nu.

Det är väl extremt få av oss (om ens någon?) som är så kunnig att den kan lista ut på förhand vad som faktiskt är taktiskt, vad som kan tänkas hända i valet, klura ut ett troligt framtidsscenario och redan nu inse vad det kommer få för konsekvenser, och därför lägga sin röst på X eller Y eller Z eller Å eller Ä eller Ö istället för det de egentligen vill rösta på? Eller? Jag kan det verkligen inte.

På söndag tänker jag således lämna min ändå-inte-tillräckligt-taktiska hjärna hemma och rösta med hjärtat på det som jag tror på.

Och för övrigt var ju det här en av de bättre texterna jag läst inför det här valet.

2 kommentarer:

ella sa...

bra ruttet av dig och din länk. har just idag talat med vår stads starka kvinna och vädrat mina åsikter. sen begriper jag inte när folk säger att dom inte vet hur som ska rösta. hur kan det vara svårt? all har ju åsikter. vi får väl önska oss solidariska människor lycka till på söndag
ella

Anonym sa...

håller med dig om att det var bra skrivet och oavsett att det kanske bara var den vanliga politiska retoriken för att få oss att känna än det ena, än det andra så beskriver det framför allt en verklighet och sanning som fanns då när denna killen var liten och som i ännu större grad finns nu när nya barn växer upp. Har man det som grund och insikt blir valen på söndag inte svårt oavsett på vilken av de röda man lägger sin röst på!