onsdag, augusti 6

Den fruktansvärt otäcka hajen och dess veka hjärta

Jag försökte leka blodtörstande haj med mina barn på lekplatsen idag. Tanken var att jag skulle vara den blodtörstiga hajen, och barnen skulle vara mitt potentiella byte, och de skulle vara uppe och klättra och klänga i den stora klätterställningen och jag skulle vara under samma klätterställning och hoppa efter dem och hugga med mina livsfarliga käkar och vara fruktansvärt otäck.

(Jamen, titta inte på mig! Ni tror väl inte att jag får hitta på några regler?)

Så himla svårt att vara fruktansvärt otäck, bara, när det minsta lilla bytet envisas med att vara helt omtänksam under tiden.

"HAJEN! HALLÅ, HAJEN? ÄJ DU HUNGJIG? VILL DU KÄKA UPP EN LITEN, LITEN TUGGA AV MIG? ÄJ DU SUGEN PÅ DET? OKEJ. OKEJ, HAJEN! JA KOMMEJ NEJ TILL DIG DÅ. SÅ DU INTE BEHÖVEJ VAJA HUNGJIG. MEN HAJEN? DU FÅJ BAJA TA EN LITEN TUGGA AV MIN JUMPA. INTE EN STOJ. BAJA EN LITEN. ÄJ VI ÖVEJENS, HAJEN? OKEJ, BJA. NU KOMMEJ JAG, MIN LILLA HAJ!"

*åker ner för rutchkanan*

*hoppar upp i famnen på hajen och lirkar sina små armar runt hajens hals*

"JAG ÄLSKAJ DIG, HAJEN. VILL DU TA ETT BETT?"

Alltså, verkligen.

Jetesvårt.

Är hajar blödiga?

Denna haj är.

5 kommentarer:

Emelie sa...

Gud, vad fint! Jag tror att världen blir lite lite bättre varje gång någon är snäll mot en haj. Eller annan potensiell otäcking.

Ewa sa...

HAHA! Så fina barn du har!

mor Lena sa...

Jag är helt tårögd efter den storyn. Goá, gulliga Svante. Han vet hur man får mamma med på noterna.

Rasmus sa...

Svårt att inte tänka på hur otäcka hajarna är. Hajar dödar nån människa per år eller så. Människor dödar ungefär elva tusen hajar per dag...

Lisa sa...

Jag vet, Rasmus, jag vet. Men det blir så nedra dålig stämning om man drar upp det inför den femåring som dikterat reglerna. "Tyvärr, vi kan inte leka detta. Hajar är inte otäcka. Du har missuppfattat allt." Känns liksom lite... fantasihämmande? Jag valde att inte säga något. Det gick bra det också.