fredag, juni 13

Vem vare? Vem vare som fucking kissa?

Det luktar urin i vår hall. Gammalt kiss. Är det för mycket information för den här bloggen? Sen igår eftermiddag någon gång luktar det kiss i vår hall, och nu har jag skurat golvet fyra gånger, skrubbat väggarna, listerna, trösklarna, slängt alla mattor och tygskor i tvättmaskinen just in cases, och plockat undan varenda liten pryl i hela sabla hallen och det LUKTAR ÄNDÅ, jag blir galen.

Varje gång man passerar ett ställe kommer det en dust av gammal urin mot en. Jag kan för mitt liv inte förstå vad det är.

Är så himla glad att vi inte har (så många) fönster där inne för grannarna skulle ju ringa psykakuten direkt om de fick syn på hur jag ligger och krälar med näsan mot väggar och golv som en knarkhund och sniffar efter källan så jag kan döda den.

Och på tal om dött, förresten.

Kan djur som dött i väggarna lukta urin?

Jag vet hur döda möss luktar i väggar - inte så här.

Det här luktar mer som... gammal urin. Vad luktar så?

Säg helst inte "mögel" eller liknande nu, för då går jag från "galen knarkhund" till... nervvrak på riktigt.

Ett mysterium, detta.

13 kommentarer:

snabbmakaroner sa...

Blä, usch och fy, stackars dig. Kolla här: http://www.lfs-web.se/lukt-i-hus.htm
Mycket möjligt att det är musurin tydligen ...

Emelie sa...

Ni har inte ngn buxbomsbuske precis utanför som sänder sin otäcka doft in i hallen. Det kan ju lukta precis som urin.

Michaela sa...

Luktat i skorna? Sambons träningsskor samt mina ballerinor brukar anta en odör som påminner om kisslukt��

Anonym sa...

Appropå Emelies kommentar: vi har liljor utanför ytterdörren som under blomning luktar rätt mycket som kattkiss. Tur för dem att de är fina. Inga sådana utanför hallfönstret heller?

Lisa H sa...

Ingen aning om vad det är, men ställ ut skålar med ättika. Det brukar ta bort odör.

Anonym sa...

Prästkragar kan också lukta (typ) urin...

Helena sa...

Vi har en klätterhortensia utanför altandörren och den stinker skitäckligt. Det luktar ända in i vardagsrummet ibland (med stängd dörr!). Annars kanske nån katt varit inne och markerat revir? Håller med om ättikan, tar bort allt stink.

@enga sa...

Jag tänkte också genast på prästkragar. De luktar illa. Vi har 10 000 st i vår trädgård.

Lisa sa...

Tack för tips, alla! Idag luktar det inte (lika mycket).

Tror inte det är vare sig växter eller skor som är boven, är rätt säker på att lukten kommer inifrån väggen på något vis. Men jag hoppas jag har fel.

cina sa...

Katt som varit inne och försöker göra ERT hus till SITT revir?

Anonym sa...

Trist med lukten såklart men det här måste vara ett av de roligaste blogginläggen jag någonsin läst!

Garderobenmin sa...

Gammal plast kan lukta ruggigt läskigt! Två ex; 1, en gammal lånedator jag hade på mitt förra jobb...luktade gammalt gubbsvett....trodde påriktigt att min förra kollega sabbat den med sin svett...haha. 2, syntet-spetsgardiner som hängt i vårt sommarhus gjorde plötsligt att vårt sovrum luktade....typ smutsig människa...sjuuukt äckligt. Har du ngn gammal plast där så sniffa på den! el inte ;-)

Fistfunk sa...

Om man har murstock som är ouppvärmd kan det lukta urin eller gammal sur fisketrålare. Då det är varmt ute kommer fukt att kondensera i murstocken och rinna nedåt. Det kan då växa mögel i murstocken. Har hänt att hussvamp kunnat bildas också. Själva beläggningen, sotet som blir efter eldning luktar riktigt illa då det blir fuktigt. Prova att värma upp hela murstocken genom eldning över ett par dagar. Blir varmt inne men man slipper sedan lukten och fukten.