tisdag, juni 17

Tips till en 12-åring som inte läser

Fick den här frågan i kommentarsfältet: "Kan du rekommendera någon bra bok till 12-årig kille som överhuvudtaget inte vill läsa? Som läser KP och that's it! Får inte bli för mastigt för då orkar han icke."

Dessvärre är 9-12-årsböcker mitt svarta hål när det gäller barn- och ungdomslitteratur. Jag läser sällan böcker för den åldersgruppen, mina egna barn är för små, och jag har skitsvårt att tipsa. Men okej. Jag har verkligen gillat serien om "Gregor från Ovanjord", av Suzanne Collins. (Ganska tjocka, dessvärre.) Och för några år sedan tipsade jag alla om serien "Spejarens lärling" av John Flanagan. (Finns skitmånga böcker i samma serie om den skulle råka falla 12-åringen på läppen.) "Ett hus utan speglar" av Mårten Sandén tycker jag är fantastisk. "Lite ihop" av Johanna Lindbäck är jättebra. "Den magiska kappan" av Katarina Genar, tyckte jag mycket om. Och Mårten Melin är bra! Hans "Som trolleri", till exempel?  Och har 12-åringen i fråga inte fått tips om "Dagbok för alla mina fans" av Jeff Kinney innan så är det dags nu. Den serien är rolig och superpopulär bland många killar (och tjejer!), och lättläst för den är uppblandad med teckningar.

Och så är mitt (måhända självklara) tips att någon vuxen ska läsa högt för honom, åtminstone delvis, så han kommer in i berättelsen. Plus att det ju är skitmysigt. Kanske första kapitlena i alla fall?

Om ni som läser här inne bättre koll och kan tipsa vidare i kommentarerna så är det FRITT FRAM, ös på bara. Klart 12-åringen ska läsa!

22 kommentarer:

Anonym sa...

TACK fina du!! Så skönt att få lite tips, för GUD vad jag vill hjälpa ungen. Jag tycker tipset att läsa högt är jättebra! Det är precis det jag har gjort när det måste läsas (typ böcker som ska läsas från skolan) och det har funkat ganska bra. Precis som du säger så är det lättare för honom att komma in i boken och komma ihåg. Det blir inte oöverkomligt för honom, sen är det förstås mysigt!

Jag ska bums köpa "Dagbok för alla mina fans" då det verkar vara hetaste i tipshögen. Vi startar där.

Tack åter igen så himla mycket!!! Du är bäst ;-'

Kram G

Anonym sa...

Hehe... såg att det var en hel serie som heter "Dagbok... osv" men det var ju ännu bättre! Nu är några av dessa på väg hem till sonen.


/G

Sofia sa...

Harry Potter, såklart! Vet att många inte gillar dem för att det är så många namn, men alltså gud, ja, HARRY! Om man inte orkar läsa kan jag också tipsa om att lyssna på ljudböcker, det är precis lika roligt och kan vara en riktigt bra väg till att börja läsa fysiska böcker :D

Hanna Lans sa...

Flickan p tavlan av Rebecka Åhlund är min sons favoritbok. Handlar mer om socialrealism än om spöken. Min son är 10,5 visserligen, men boken handlar om lite äldre barn.

Eva-L sa...

Böckerna om Percy Jackson läser mina. Jag tror att 12-åringen läst om dem 2 eller 3 ggr.

Anonym sa...

Berts dagbok tor jag kan vara rolig för en tolvåring. Och för mamman som läser högt för honom:)Gillar han de så finns det ju en uppsjö av böcker i den serien.

Nickan sa...

Harry Potter! Och i början kan man läsa varannat kapitel!Alltså ett högt och ett själv. Plötsligt hittar man dem där i sängen med tänd lampa kl 23.46!

Jennifer Lindholm sa...

Som många andra vill jag backa upp Harry Potter. Börja med den första som högläsning eller vartannat kapitel som här föreslogs, sedan är man fast. Och det ljuvliga med de böckerna är att de växer med en själv, nivån, längden och språket avancerar medan man läser, utan att det känns tungt!

cina sa...

Här slukas Baksidans hemliga hjältar (flera böcker) av Peter Arrhenius och Widmarks böcker om Halvdan Viking. Dagbok för alla mina fans också poppis. Och så finns det en serie som heter Hitta gärningsmannen som har ganska enkel text och drivs av en "gåta" på varje sida. Bra motor om man är lite skeptisk.
(Och lite präktigt så är det ju så att det underlättar om man själv läser mycket så att barnen ser det, att det liksom är något man gör. Men det antar jag redan är fallet.)
Lycka till!

Anonym sa...

Terry Prattchets Johnny och döden och Johnny och bomben, samt Bara du kan rädda mänskligheten kanske kunde passa en tolvåring? Minns själv jag blev djupt imponerad av dem, däremot minns jag inte hur gammal jag var när jag läste dem.. Passligt roliga, spännande och lättlästa, och ändå med lite djupa tankar, perfekt! Fast de är inte precis nya, finns de månne att fås?

Frauke sa...

Mina (Flamländska, och lite äldre) elever tycker jättemycket om Horowitz' böcker om Alex Rider. De finns på svenska också.

Mvh

Frauke

Ellen sa...

Roald Dahl kanske?!

Anonym sa...

Ta med killen till ett bibliotek och låt honom botanisera där! Det är i princip omöjligt att ge tips till någon utan att veta något om personen. Gillar han spänning? Kärlek? Ska det kännas verkligt? Påhittade, magiska världar? Använd bibliotekarierna för hjälp, använd biblioteken. Det kommer han ha glädje av hela livet.

Eelena Blomkvist sa...

Bert och Sune såklart.

Anonym sa...

Oj, så många bra tips! Tack alla :-)

Ser fram emot en sommar med mycket skön läsning med sonen!

Ha en härlig Midsommar alla.

/G

Anna S sa...

De fantastiska böckerna om guldkompassen och bärnstenskikaren (plus en till)är ju superbra! och finns som film, också superbra och spännande. Minns in´te författarens namn

Ann-Charlotte sa...

Isporten 1-4 (snart 5) av Jonna Berggren gillas stort av min son i samma ålder. Även "Dagbok för alla mina fans". Lycka till!

Anonym sa...

Hej! Fler tips (min bästa läsperiod var åldern 10-12, minns många fina böcker, minns dock inte författarna ;-)
- Det blåser på månen (magisk, härlig, mystisk)
- Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe (mysko också!)
- Kalle och chokladfabriken och Häxorna av Roald Dahl (galet, fascinerande, lite läskigt med fantastiskt)
- Böckerna om Fröken Smith (häxa, anar en häxtrend här :-)
- Varför är det så ont om Q? av Hans Alfredsson
- Böckerna om Adrian Mole (Sue Townsend? Eller minns jag fel?), hur kul är inte de?!
- Gusten Grodslukare och Otto är en noshörning av Ole Lund Kirkegaard (med fler böcker, fy fasen vad kul de är!)

osv osv osv
Ha så skoj!
/Bokslukaren

Evelina sa...

Testa Kristina Ohlssons böcker Glasbarnen och Silverpojken. De är jättespännande, typ en blandning av deckare och spökhistoria. Pröva också 20 över 7 av Ewa Christina Johansson. Det är också en spännande bok som brukar gå hem hos de som gärna inte läser.

Anonym sa...

Kollade in igen för att se om det fanns flera tips, vilket det gjorde! Tack så mycket alla.

Nu har jag skrivit ut dessa och kommer ha med mig till bibblan, handla på nätet (oj, får man det??) och i fysiska butiker (ja, det gör jag förstås ibland).

Sen vill jag passa på att jag såklart redan har "Det är så logiskt..." och "Alla fattar....". Dottern på 16 år älskar Lisas böcker (vem gör inte det). Sonen kan ju få läsa dessa också så småningom. Något tidigt än, men snart snart.

//G

Anonym sa...

...Passa på att SÄGA.... ska det ju vara :-)

/Den anonyma G (för sonens skull)

oresunt sa...

Mitt tipps är fakta böcker. Inte alltid läsningen som tar emot -utan genren. Det finns massor av (pojkar?) som tycker det är mycket roligare att läsa om de får förklaringar på hur saker funkar, hur de uppfanns, hur djuren lever etc. Det finns många faktaböcker som är skrivna speciellt för barn. Min egen bror har utan tvekan läst "så funkar det" fler gånger än någon annan bok i sitt liv. Lycka till...