måndag, juni 16

Team hemma rapporterar ut

Familjen är fulltalig! I repeat: Familjen är fulltalig! Det har varit en himla trevlig eftermiddag. Reste mig till exempel från middagsbordet utan att plocka undan en enda pryl FÖR ATT JAG KUNDE och skuttade ut som en yster kalv på grönbete och sprang efter maten FÖR ATT JAG KUNDE och satte mig framför fotbollen och bara: "Gustav? Barnen ropar där uppe." FÖR ATT JAG KUNDE, mm, etc, osv.

Rätt åt mig.

Vi har haft det bra här hemma på egen hand, det är inte det, barnen är ju helt stora nu och kan underhålla sig själva och till och med skärpa sig om man ber dem och nästan samarbeta ibland, men icke desto mindre är det ju förtvivlat skönt när det kommer en till vuxen till hushållet. Eller en till, förresten. Man borde vara ännu fler. Fyra, fem vuxna! Det hade varit lagom. Eller i alla fall tre?

En kompis jag har skaffade barn med sin kille + sin kompis. Så nu är de tre föräldrar. Två mammor och en pappa. Min kompis bor med sin kille i en lägenhet och den andra kvinnan bor i en annan lägenhet några hundra meter därifrån. Barnet bor på båda ställena, och de umgås ofta allihop. De är asnöjda med detta upplägg, än så länge. Och ja, det kan ju gå åt helvete på många plan förstås. Men det kan ju alla slags familjekonstellationer? De verkar må bra. Och jag har hört henne gnälla över livspussel och sån skit exakt noll (0!) gånger sedan barnet föddes för 1,5 år sedan. Sug på den. Själv har jag väl gnällt ett par tre hundra tusen gånger vid det här laget.

Aja.

Jag är i alla fall glad att familjen är fulltalig igen.

Det var mest det.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att vara fulltaliga igen :-)

En fråga (som jag visserligen redan ställt, men du kanske inte sett/haft tid att svara på).

Kan du rekommendera någon bra bok till 12-årig kille som överhuvudtaget inte vill läsa? Som läser KP och That´s it! Får inte bli för mastigt för då orkar han icke. Har aningen problem med att koncentrera sig, dock ingen diagnos som det så fint heter.

Tack för en underbar blogg!!

(Om du har tid/lust osv att svara vore jag jättetacksam, men förstår mycket väl om du inte kan).

//G

Lisa sa...

Åh, G, förlåt, jag har visst sett frågan, men den är ju så sabla SVÅR så jag vet inte om jag har något bra svar?

Jag läste Kickboxaren häromdagen, en lättläst ungdomsbok som jag skrev om här: http://www.svd.se/kultur/lasochskriv/svd-tipsar-om-spanning-och-aventyr-for-unga_3509088.svd?sidan=6

Men den är rätt vuxen och lite våldsam.

Annars är serien om Gregor från ovanjord mina bästa lästips för 12-åringar nu för tiden. Men de är å andra sidan rätt tjocka: http://www.svd.se/kultur/lasochskriv/svd-tipsar-om-science-fiction-fantasy-spoken-och-skrack-for-unga_3508728.svd?sidan=4

Jag vet inte? 9-12 är min sämsta boktipsarålder, läser alldeles för lite där för att kunna tipsa bra.

Lisa sa...

Äh, skrev ett helt inlägg, G, hoppas du får in många fler bra tips bland kommentarerna!

Anonym sa...

Tack så mycket :-) Dessa barn... alltid ska det vara något att bekymra sig över. Syskonen är läsglada men inte den här filuren.

Dags att göra något åt det.

//G

/nina sa...

Fan vad coolt. Om femtio är har vi storfamiljer som på landet igen. Me like. Vi måste hjälpas åt mer, så är det bara.

Annika sa...

Och det här team hemma som alltid bara består av en mamma och ett åttamånadersbarn för att pappan har dött i cancer. Men det går bra det med, även om jag inte kan gå ut springa eller lämna bordet stökigt. Skönt att ni är fulltaliga igen!

Lisa sa...

Åh, Annika, jag blir så ledsen för er skull. Vad stark du verkar, som fixar det!