lördag, juni 14

På låtsasriktigt

Okej, så den vuxna i team hemma kanske eventuellt börjar bli lite trött nu.

Och treåringen i detta hem? Han är ta mig tusan inte klok.

Eller så är det just det han är.

Vad han än hittar på för upptåg nu för tiden så är hans ursäkt när man ställer honom mot väggen efteråt i alla fall att det ju "BAJA VA PÅ LÅTSAS-JIKTIGT!!!"

Exempelvis (det här är ett urval) har han idag slängt ut alla sina kläder på golvet "på låtsas-jiktigt", gömt en amerikansk pannkaka med sylt på under min huvudkudde "på låtsas-jiktigt", kastat småsten på sin bror "på låtsas-jiktigt", slickat på fyra gelégodisar och kladdat fast dem som utsmyckning på sin nakna rumpa "på låtsas-jiktigt" samt hällt ut en tandkrämstub med tandkräm i badkaret "på låtsas-jiktigt".

Att något är på "låtsas-jiktigt" tycks innebära att det är omöjligt att ställas till svars för det. Vadå? Det var ju inte på allvar? Ett litet roligt hittepå, bara. No biggie!

Mina nerver.

6 kommentarer:

Singelmamman sa...

Själv är jag djupt imponerad av hans påhittighet. Men jag förstår dina nerver. Det gör jag.

Anonym sa...

Vilken sköning! Lycka till med tålamodet!

Hi, hi!

Eva

Emelie sa...

Herregud! En blir ju klart imponerad av påhittigheten (speciellt gelehallonen), men alltså är du så lugn som du verkar? Jag hade varit fullkomligt skogdtokig och svurit långa fula osande haranger om jag varit i ditt ställe.

Lisa sa...

Hehe, Emelie... alltså jag testade lite olika reaktioner under dagen. Sträng och prata allvar/bli arg/skratta/uppgivet dunka huvudet i bordet etc, etc. Till slut orkade jag typ inte ens reagera. "Jaha, här har Svante visst hällt ut en tub tandkräm. Okej." Det är nog det stadiet som kan förväxlas med lugn, tror jag.

Fast jag tycker nog att såna här "bus" är lättare att stå ut med än mycket annat. Mitt bus-tålamod är oändligt mycket längre än mitt gnäll-tålamod, till exempel. Pallar cirka 30 sekunder av gnäll med pipröst innan min hjärna exploderar.

Anonym sa...

Härligt!

En fråga som inte hör till inlägget, om det går bra?

Kan du rekommendera någon bra bok till 12-årig kille som överhuvudtaget inte vill läsa? Som läser KP och That´s it! Får inte bli för mastigt för då orkar han icke. Har aningen problem med att koncentrera sig, dock ingen diagnos som det så fint heter.

Tack för en underbar blogg!!

//G

S. sa...

Geléhallon på rumpan, haha!