måndag, juni 2

Och alla är de lila

Alltså, är alla vanliga blommor som växer i trådgårdar lila, eller? Det verkar ju för farao så. Jag grundar denna spaning på två av varandra oberoende fall:

1. Min syster och hennes snubbe som köpte hus förra året har bara lila blommor i sin trädgård. (Se bildbevis ovan till vänster.)

2. Jag och min snubbe som köpte hus förra året har bara (okej, nästan bara) lila blommor i vår trädgård. (Se bildbevis ovan till höger.)

Slår vad om att pionerna som är på väg att slå ut kommer visa sig vara lila de också. (Ni bara: Mhm, fast det finns ju inga lila pioner. Jag bara: Mhm, fast har ni varit i vår trädgård?)

Det känns på något vis ändå lite trist. Vi vet ju alla hur vi känner inför färgen lila.

(Det här är hur vi känner inför färgen lila: ful.)

Eller så är det ovanstående som slutligen får mig att kapitulera? Jag kommer kanske att börja gilla lila nu? Struntar tydligen nämligen fullkomligt i att jag avskyr färgen och plockar bara glatt in skiten och blir tårögd av nöjdhet på grund av RIIIIIIIK!!! *sträcker nävarna i luften* HAR SNITTBLOMMOR I MIN EGEN TRÄDGÅRD!!!

Underliga saker som händer med människan när hen blir 1. Äldre, och 2. Husägare, hörni.

Till exempel "tydligen nämligen fullkomligt", jamen, är det ens lagligt att skriva så?

Måste sluta sniffa (lila) syrén, det här håller ju inte.

5 kommentarer:

Linda sa...

Mitt tips är att blanda upp det lila med vitt. Och gärna ljusa nyanser av lila också så att det inte bara blir tungt mörklila. Vackert som tusan blir det.

Eller så gräver du upp och ger bort alla de lila plantorna, men det är ju onekligen (hehe) lite jobbigt.

Markattan sa...

Och så kan du blanda med den förträffliga praktlysingen som ger dig ett hav av lysande sol i din trädgård.

Markattan

LisaM sa...

Mina söner har fått mig att totalt kapitulera inför lila eftersom två av tre för närvarande har det som favoritfärg. Dessutom är lila nästan som blått fast lite mer och alla gillar ju blått, eller hur!?

Ulrika sa...

Nej men nu känner jag att ett litet missförstånd nog måste redas ut. Så här tycker vi om färgen lila på blommor: Jaaa! Fiiint! (Irisar, syrener, allium, lavendel etc etc i all evighet).

Så här tycker vi om färgen gul: Arghhh! Blä, usch, jätteful! (Säger bara: Maskros. Och kräks.) Små tussilago i en skogsbacke, gullvivor och det gula i mitten på prästkragar undantagna. Annars: Nope!

Ylva sa...

Blommor är ett undantag från alla färgregler. Annars är lila, orange och skär fula färger som absolut inte får kombineras på kläder. Liksom svart och gult som bara bärs av AIK:are. Men på blommor, inga problem!