tisdag, juni 24

När jag tänker på semester

Man borde ha frysen full av matlådor så här års, va? Jag känner på mig att man borde det. Ibland när jag tänker på de veckor av semester som stundar alldeles strax ser jag en oändlig rad av frukostar, mellanmål, luncher, fikor och middagar framför mig. Och de ska lagas, plockas fram, (förhoppningsvis) ätas och plockas bort igen, och när man just är färdig med det där sista så ska man börja om igen.

Jag känner sympati med vår diskmaskin. Jeflar vad hen kommer få jobba de närmsta veckorna!

Och, alltså...

Jag älskar också semester och sådär, såklart. Speciellt älskar jag den teoretiska semestern. Ni vet, den där alla i familjen helt kopplar bort alla tankar på jobb, sover länge, är glada hela tiden, vill samma saker jämt, hjälps åt med allt, känner friden, har kul, solen strålar lite lagom varm från en idyllisk himmel, och jag kan ligga i hängmattan och läsa böcker flera timmar varje dag. Den älskar jag jättemycket.

Men nu vet vi ju alla att det inte funkar så i praktiken. I praktiken kan det bli lite hur som helst.

Förra sommaren vill jag till exempel snarast minnas som en enda lång frustrerad gråt- och bråk- och sammanbrottsperiod. Mest var det barnen som inte verkade gilla livet så särdeles mycket. Men det smittar ju lätt av sig, det där.

Den här sommaren tycker jag känns mer lovande på förhand. Vi beter oss åtminstone inte som tickande bomber redan innan vi blivit lediga. Vi är rätt glada så här inför ledigheten. Peppade, nästan.

Men jag är ändå lite... nervös?

Ja, nervös.

Och vi har inte en enda matlåda i frysen.

Oruttat, ändå.

8 kommentarer:

annas alster sa...

Tack! Skönt stt läsa att jag inte är den enda som har dubbla känslor inför det här med semester. Min man är föräldraledig och jag har ledigt från slutet av maj till mitten på augusti. Alla bara ooar och aaar och själv känner jag bara: vilket sliiiiit. Otacksamt va? Men än så länge går det ganska bra.

cina sa...

Äggmackor, stekt ägg och (möjligtvis) pannkakor är lunchambitionerna här, annars tar utfodringsbiten över helt. Man får tagga ner helt enkelt.
Skön sommar!

cina sa...

ps. Nä, förresten, bestämde just att det inte blir några pannkakor...

Lo sa...

Det där, om det kan trösta på lång sikt, blir bättre och bättre! Kanske redan i år? Med en tioåring och en snart tretton är stlrsta bekymret att få upp den stora på morgonen ("morgonen") och sedan henne i säng igen på natten. Annars hade hon vänt dygnet till det grad att våra vakna timmar knappast sammanfallit, och det hade ju ändå varit tråkigt...

mor Lena sa...

I fortsättningen gör du inget annat än gigantiska långpannor av allting så att det blir mat över. Och sen fryser du in och känner dig jättenöjd. Och nån dag regnar det säkert och då lagar ni mat heöla dagen, allihopa. Visst låter det som en idyll. Kan funka.

Lina sa...

Så skönt att få ta del av andras vardag och få bekräftelse på att man inte är ensam om sitt vardagskaos, sin oro och frustration när det gäller kidsen. Jag har barn i samma ålder som du så det var längsen jag verkligen var ledig på riktigt. Saknar det!

Häromdagen hämtade mormor och morfar på förskolan medan jag och maken var på föräldramöte på nya förskolan vi ska börja på i höst. Mellan vår hemkomst och överlämnandet av barn infann sig ett tidsglapp på ca 25 minuter och jag fann mig själv bli helt handfallen. Vad göra en ensam stund efter jobbet en vardag? Vad gjorde jag innan barnen? Huvudet tomt och lite vilset...
Det slutade med att jag tömde diskmaskinen, vek tvätt och fixade med tvättmaskinen inför nästa laddning. Tråkigt som fasen ju. Varför la jag mig inte bara i soffan och lökade kan man undra så här i efterhand. Får komma ihåg det till nästa gång.

Elin Larsson sa...

Känner igen. Och vi som varannan vecka kopplar av med matkasse, och den matkassen tar sommaruppehåll. När vi behövde den som mest...

sprakkarringen sa...

Känner igen mig väldeliga. Luncherna och mellanmålen är verkligen sommarens i-landsproblem i det här huset. Ofta tar vi genvägen kokt ägg-makrill i tomatsås-macka. Ibland fylld färskpasta. Hyfsat nyttigt och väldigt enkelt.