fredag, juni 27

Kontorsstolens nya kläder

Ja, ja, jag vet. Jag har postat samma bild på Instagram, och i lagen står det att om man postar samma bild i två (eller fler) sociala forum på nätet så får man spöstraff, yada, yada. Men har det hänt något oerhört, så har det. OCH NU HAR JAG KLÄTT OM EN STOL! Jag anser att det här är en bedrift utan dess like för att jag 1. Har ett väldigt ansträngt förhållande till symaskiner. (Lex: Undertråd som trasslar), och 2. Inte har något tålamod och 3. Hade båda barnen hemma sjuka samtidigt som jag gjorde det. ("Sjuka". Herregud, de har betett sig som om jag matat dem med crack hela eftermiddagen. Klockan nio på kvällen beordrade jag ut dem i trädgården och bad dem springa tio varv runt huset. Det gjorde de. Sedan badade de lite i vattenspridaren. Sen somnade de. Ändå inte.)

Det tog tre timmar att klä om stolen.

Det fick som följd att hela huset såg ut som kriget, alla hade pyjamas på sig fram till klockan tre och ingen fick lunch.

Och det blev långt ifrån perfekt.

Men det blev!

Är så himla stolt nu, kommer jobba minst tio gånger så bra när stolen är blommig (och har rosa spraymålade ben), det fattar ju alla.

Om någon vill testa ska ni sannolikt inte lyssna på mig, för jag vet inte vad jag snackar om, och resultatet blev ju som sagt bara bra om man kollar hyfsat snabbt. Men jag la i alla fall papper mot tyget på stolen, och ritade av alla delar. Sedan nålade jag pappersmallarna mot tyget, klippte en dryg centimeter utanför mallen, och sedan sydde jag för glatta livet. Och mellan varje söm provade jag mot stolen så att jag såg att sömmarna hade hamnat rätt. Jag nålade och sicksackade som vanligt inte. (Speciellt på den punkten tycker jag nog inte ni ska ska lyssna på mig så jättenoga.) Och sedan häftpistolade jag fast alltihop under sitsen i slutet. Klart!

Häftpistol är för övrigt mitt bästa verktyg.

Det, och cirkelstans, och slipmaskin.

6 kommentarer:

Colombialiv sa...

Skitasnyggt, ju!

Anonym sa...

Verkligen bra gjort! Själv skyr jag symaskinen som vore den ett satans verktyg.

/Janet

Freja sa...

Hahaha, lägg till sticksåg på verktygslistan så har du mina favoriter... Snyggt jobbat! Och att nåla och sicksacka är för amatörer ;-)

Ana sa...

Wow! Galet impad!!! Vad är det för tyg?!?Är det svenskt tenn?!? Superfint! Jag vill också ha så!!

Klockarbarn sa...

Snyggt tyg. En sån kontorsstol pryder sin plats. Jag ser också dina urfina köksstolar!!!
Symaskinen är min bästa kompis men jag syr inte som proffsen utan har hittat ett lagom fuskigt sätt när jag syr som passar min ambitionsnivå. Syr hellre än bra. Brukar duga ändå. Glädje framför petnoga är viktigt tycker jag. Din stol lyser i alla fall ut glädje.

Carin sa...

Jag förstår KÄNSLAN när det var klart! En gång bytte jag tyget inne i sufletten på en sittvagn!INGEN människa kunde tro att jag faktiskt hade gjort det, eftersom jag och symaskiner och nålar inte alls går ihop. Men KÄNSLAN när det var klart... underbart! Är fortfarande stolt trots att barnet som åkte i vagnen har flyttat hemifrån nu... :)