måndag, juni 30

"Jag är Lasse och du kan vara Maja, så får Svante vara polismästaren."

Jag vet inte säkert, men kanske kommer det här att bli sommaren som vi i efterhand refererar till som LasseMaja-sommaren. När vi var på biblioteket häromdagen och lånade hem tre kassar sommarlovsböcker bestod Rufus kasse av nio böcker om LasseMajas Detektivbyrå. Och inget annat. Man kan, utan att överdriva det minsta, säga att han freaking älskar LasseMajas Detektivbyrå just nu.

Idag har vi: 1. Spelat Lassemaja-brädspel i två timmar, 2. Lekt en Lassamaja-lek som jag inte fattade reglerna på 3. Läst sammanlagt åtta kapitel i två olika LasseMaja-böcker, 4. Lyssnat på en halv LasseMaja-ljudbok när vi åkte bil, samt 5. Sett långfilmen LasseMajas Detektivbyrå Von Broms Hemlighet.

Eller ja, det där sista var jag inte med på, då klippte jag gräset.

Men i övrigt utgör denna lilla deckarduo en ganska central del även i mitt liv för tillfället.

Jag är kanske inte (längre) lika entusiastisk över detta som avkomman är (speciellt inte femte gången jag läser samma bok och bara: åhhhh, vem kan det vara som rånar caféet i Valleby? Så spännande. Not.) Men det beror troligtvis mer på min längtan efter variation än på böckerna/konceptet/fenomenet.

Imorgon har jag lovat att vi ska spela brädspelet igen "direkt när vi vaknar, innan frukosten till och med".

Fan vet hur det gick till när han fick igenom det.

Kommer väl svälta ihjäl innan alla misstänka är insamlade och på plats på respektive brottsplats.

5 kommentarer:

Karin sa...

Ja jisses, här har vi haft en Valleby-fantast i ett år ungefär. Vilket inneburit, bland annat, att vi lyssnat på en handfull LasseMaja cd:s i bilen ca 72 gånger vardera och VARJE gång fascinerats av hur chockerande dålig Johan Ulvesson faktiskt är på att härma olika accenter! Vem hade anat! Vi har också plöjt de flesta av böckerna några gånger om och jag gillar dom, men förstår vad du menar, man gillar ju variation va. Fantiserar om när vi ska gå in i Harry Potter eran, mmm, Harry Potter!

Lisa sa...

Hej, jag har läst din blogg i snart två år, möjligtvis kommenterat någon gång tidigare, är osäker.. Nytt är dock att jag sista veckan ungefär börjat följa dig på instagram och jag vill bara säga att jag imponeras så av ditt sätt att svara på kommentarer, alltid trevlig, ofta humoristisk, och hjälpsam. Särskilt att du skriver ut var du köpt saker/kläder/möbler som folk tycker är snygga! Jag gillar!

Carina Middendorf sa...

Det finns/fanns ett LasseMaja-kortspel också, vill jag minnas. Det var helt okej de första 2000 ggr men sedan blev det liiite tråkigt, tyckte jag.

Emelie sa...

Alltså, nu är det ju ganska långt. Men i Söderköping (11 km söder (nähä!) om Norrköping) spelar de LasseMaja som friluftsteater, vet inte hur länge till. Men om ni önskar en utflykt så tror jag det kan vara en rolig föreställning. Dessutom finns det en gigantisk glassrestaurang där och vem gillar inte glass?!

Maria sa...

Hej får jag väl börja med att säga som precis hittat hit!
Min grabb (som nu är 13 snart 45) Ä L S K A D E Lasse-Maja för några år sen så jag vet precis vad du pratar om!! Nu älskar han av någon anledning 2:a världskriget men det behöver jag inte vara med när han läser om. Inte heller behöver jag vara med när han spelar spelar krigsspel på datorn heller. Usch vad det lät otrevligt när jag läste det men han VET att det inte är på riktigt. Eller ja - det har ju varit på riktigt men.... Äsch, du fattar nog vad jag menar!?!
I vilket fall som helst så kommer jag tillbaka hit igen, här verkar vara trevligt!
Hej då :-)