måndag, juni 9

Citronmelissspaningar vi minns

Ja, ja, ja, jag vet att jag aktivt gått och köpt en planta citronmeliss och planterat den bland våra kryddor, men nu lyssnade jag på senaste avsnittet av En varg söker sin podd (min kanske enskilt största källa till fnizz i vardagen, bortsett från allt hilarious mina barn gör), och de hade spaningen "vem fan använder ens citronmeliss till något i verkligheten?" och det är ju verkligen en relevant frågeställning.

Vad har jag tänkt att jag ska ha den till egentligen? Vad har ni citronmeliss till?

På snygga matfoton verkar folk ha den till att pynta typ tårtor med jordgubbar.

Det är ju inte ett så jättestort användningsområde IRL, känner jag.

Men å andra sidan har jag hängt upp freaking pappersbollar på väggarna i vardagsrummet, och de har inte heller ett så stort användingsområde IRL, som vem är jag att gnälla.

Den är ju fin i alla fall, den lille melissen. Och den lever.

Det är mer än vad man kan säga om många andra växter jag haft i min ömma vårdnad.

Får väl vara nöjd så, kanske.

9 kommentarer:

Freja sa...

Den är fin, den lever och den luktar gott, flera anledningar till att den behövs!

fiaelia sa...

Den kommer överleva, ja. ALLT. Och innan du vet ordet av så har du *insert varlfritt skyhögt tal* kvadrat citrnmeliss i trädgården. Och det blir JEFLIGT många tårtor det.

MVH Vis av erfarenhet

Mia sa...

Åh, citronmeliss som är så himla fint/bra/nyttigt/gott!

Det sägs att citronmeliss är bra mot nedstämdhet och sömnproblem, att den är bra för matsmältningen och levern, och att den är antibakteriell samt innehåller antioxidanter och selén ...

Citronmeliss är utmärkt att piffa upp vatten/saft/iste/lemonad med. Man kan också torka bladen till te.

Man kan ha den i sallader, göra sjukt god pesto på den (himla gott till fisk), göra glass eller sorbet och ha i kakor/muffins/scones.

Och sist, men absolut inte minst, älskar bin citronmeliss, och bin vill vi ju vara extra snälla mot i dessa hårda tider!

(Och så är den ju sjukt snygg på tårtor också...)

tantaugustastekopp sa...

Bra idé med peston, den måste vi testa. Sprider sig ju som ogräs, vi har kopiösa mängder (pesto, here I come!).

lisakristin sa...

Jag bloggade så nöjt häromdagen om att jag äntligen hittat ett användningsområde för citronmeliss, sedan insåg jag att ehhh, det var ju mynta jag använde. Mvh jo, jag försörjer mig som trädgårdsarbetare.

Christel sa...

Fyll ett vackert glas med klirrande isbitar, ungefär till hälften. Klyv två, tre jordgubbar på mitten två gånger och skiva en liten citron och klyv även citronskivorna i fyra. Dratta ner allt det här i glaset tillsammans med ett par blad citronmeliss och fyll på med iskallt vatten. Lovar att det är cirka det enda du kommer vilja dricka i sommar. Ja, förutom vin då. 😊

Malin sa...

Nyp i valfritt blad, gnugga, kör upp fingrarna i näsborrarna.

Catharina sa...

Jag gör te me den! Smakar gott!

Mirijam sa...

Marinera med jordgubbar och rörsocker och
1) ät ihop med grädde
2) frys hela kalaset, mixa det och drick med rom och en skvätt sprite.