måndag, maj 19

Svantomen, 3 år!

Den här lilla människan, som fyllde tre igår. Han är mycket. Rolig och glad och full i fan och kramig och spexig och nöjd för det mesta, och när han inte är nöjd är han missnöjd så det hörs över halva Sverige. Han pratar mycket och noga, och slänger sig med ord som han inte har en aning om vad de betyder, men storebror säger dem ju, och allt storebror gör är bra. Han leker själv också. Det har Rufus aldrig gjort. Han sitter och pillar med sina små figurer och småpratar för sig själv och matar sin docka och fnular omkring, helst byxlös. Och på nätterna kryper han upp mot Rufus och lägger sig sked med honom. Och det händer att han klappar på ens arm och säger saker i stil med JA ÄLSKAJ DEJ, MAMMA, OCH JAG ÄLSKAJ DIN AJM. KAN JA FÅ SYLT?

Han gillar lasersvärd och ninjagofigurer och hårspännen och nagellack och youtubeklipp med lego starwars och hattar och snabba skor och Benjamin Chauds bilderböcker om Lilla Björn och frukt och äppeljuice och sin storebror över allt annat.

I lördags fick han syn på en polismotorcykel som parkerat utanför vårt hus och stövlade ut till polisen, naken på underkroppen med rosa gummistövlar, t-shirt och simglasögon. "VAFFÖJ ÄJ DU POLIS? VAFFÖJ HAJ DU EN MOTOJCYKEL? VAFFÖJ STÅJ DU VID MITT HUS? DET ÄR GJÖNT. MITT HUS. I GNESTA. GILLAJ DU LÖJDAGSGODIS? VAFFÖJ HAJ DU HJÄLM?"

Helt oblyg och övertygad om att polisen skulle svara.

Så det gjorde polisen ju.

Det är ofattbart att han redan är tre!

Svantomen, fante, fruktmannen, lillfjanten, gullrumpan.

Vad roligt det är att få vara hans förälder.

6 kommentarer:

Colombialiv sa...

Grattis, Svante!

Anonym sa...

Gud! Gullungen! Höll på att fnissa ihjäl mig åt polis-episoden.

Anonym sa...

Åh vad rörd jag blir av att läsa detta, trots att jag är sjutton och inte ens funderar på barn än!!

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Ja. Man har ju de bästa barnen ju!

Bjarbapappa sa...

Rätt fint att vara morfar åt Svante också!

Anonym sa...

Underbar beskrivning av din son! Jag fnissar först, men blir sen så rörd av dina ord!