onsdag, maj 7

Men hej på dig lelle röstkort, vad glad jag är att se dig!

Ni ska väl rösta i EU-valet, hoppas jag?

*spänner strängt ögonen i alla*

Har varit oerhört upprörd idag över att jag inte fått något röstkort än, och rantat runt i huset och bara "det är orättvist!" alternativt "det är en konspiration!". Sen hittade jag mitt röstkort i högen av post på köksbordet. Jahopp! Där hade man ju kanske kunnat leta nu när jag tänker på det.

Men hur som helst.

Vet inte när jag blev den här stränga personen som bara GÅ OCH GÖR DITT CELLPROV!!! RÖSTA I EU-VALET!!! etc, men nu är jag visst den personen. Säg hej! Och gå sen och rösta. Det är skitviktigt och bara dumma och/eller lata personer låter bli.

Ha! Min nya stränga personlighet sitter ju som en smäck.

Och ja, det kanske kan kännas lite svårt att veta vad man* ska rösta på för att man tycker att man inte har tillräckligt bra koll på EU, men det får man tugga i sig. Till att börja med kan man ju göra ett av alla test på nätet, där man får svara på ett antal frågor, och så matchas man med de kandidater som tycker mest som en själv. Aftonbladets test tyckte jag till exempel var bra: klicka här och gör det! Tar inte så många minuter alls. Sen läser man på lite till, bestämmer sig, tar på sig sin nu-ska-jag-gå-och-rösta-högtidsdräkt och travar iväg till en vallokal. Antingen i förväg och förtidsröstar, eller på valdagen den 25 maj. Klart!

Vi gör det, va? För vi är inga små lortar?

Bra, vi säger så.

*Ja, "man" betyder som vanligt "åtminstone jag".

6 kommentarer:

Freja sa...

Självklart ska jag rösta! Och ta med man och barn. För vid nästa val får sonen rösta, så det är lika bra han lär sig hur det går till redan nu!

Colombialiv sa...

SvT har också ett test som är bra!
http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/svt

mor Lena sa...

Okej! (sägs med Svantes gulliga tonfall). Jag gör som du säger.

Familjen skogstokig sa...

Självklart!Men jag tänker lite såhärr...det är ju bara dumma/lata personer som inte läser dinblogg heller, så hur ska vi säga åt dem att rösta?

Helena sa...

Jag har bloggat med viktig politiskt budskap två dagar i rad av bara farten efter att jag läste ditt inlägg. Så nu har jag också sagt åt alla på skarpen, bra va?

Lisa sa...

Bra Helena, YEAH!

Och ja, Familjen Skogstokig, jag har också tänkt på det dilemmat. Tröstar mig med att det KANSKE inte gör så mycket om de allra dummaste inte röstar? De röstar ju säkert ändå på något korkat...