måndag, maj 26

Kämpa, Europa!

Vad mycket roligare det hade varit om man hade kunnat glädjas helt ohämmat åt att Sverige just har röstat in ett feministiskt parti i EU (YEAH!!!), att Miljöpartiet gjort ett succéval, och att vi är ett land som uppenbarligen tycker att miljö och jämlikhet och mänskliga rättigheter (mina bästa grejer!) är viktigt. Men det går ju inte riktigt? Var tionde svensk (som gick och röstade) la sin röst på ett rasistiskt parti. Och övriga Europa... alltså. Fy fan, vad sorgligt det är. Antalet gånger jag skakat på huvudet idag och bara MEN VAD I HELVETE ÄR DET SOM HÄNDER?!? är väl oräkneligt.

Men så här: Vi kan bättre. Vi andra är ännu fler. Nu håller vi inte tyst mer. Nu får det räcka. Och nästa gång går alla (och jag menar verkligen ALLA!!!) och röstar.

Okej?

Okej.

8 kommentarer:

Familjen skogstokig sa...

Samma känsla här! Vaknade upp med glädjeskutt över Fi och Miljöpartiet och kom liksom av mig halvvägs. Nästan tio procent?. Vad hände? Gyllene gryning? På riktigt? Front national, 25%?
Är vi både lata och historielösa? Skämmes, Europe!

Spader Madame sa...

Okej!

Johanna i Berlin sa...

Så jäkla ledsamt. Och läskigt. Men nu kämpar vi!

frejareddevil sa...

Ja, nu får vi börja manifestera mot rasismen och nazismen på allvar! Mycket smolk i gårdagens glädjebägare!

Jag hoppas att alla andra politiska partier nu tar krafttag och vågar ta striden, högt och ljudligt, inför nästa val!

Och visst är det otäckt, att länder som med näbbar och klor stred i andra världskriget för att få bort nazisterna nu självmant röstar in en hel drös för att leda vårt gemensamma EU? Hur galet och historielöst är inte det?

Anonym sa...

Jag fattar inte heller. Jag lyssnade på Jimmie Åkesson förra veckan (fast med ryggen mot honom såklart) och... hur böveln kan någon tycka att "det där låter smart, det röstar jag för"? HUUUUR?

*går och gömmer mig i en garderob och kommer inte ut förrän Europa skärpt sig och gjort sin historieläxa*

Blä.

(Fast också: hurra för feministerna!)

Helena sa...

Ja det är en jättekonstig känsla att både vara riktigt glad och samtidigt oroad och besviken och förskräckt. Men som du säger VI är fler. Nu får vi se till att fixa det här!

Koko sa...

Valet i Sverige gläder betydligt mera än det här Finland. De tre största partierna i EU-valet var Samlingspartiet (motsvarar ungefär Moderaterna), Centern och Finlands version av Sverigedemokraterna, "Sann"finländarna (jag vägrar konsekvent att skriva deras namn utan citattecken, eftersom jag innerligt hoppas att de inte är sanna finländare) :-( De fick mera understöd än sossarna! (12,9 % mot 12,3 %) Över hälften av de dryga 40 % som röstade (55 %) har röstat på ett av dessa partier, nästan 13 % på ett populistparti. Deprimerande. Jag undrar om jag borde flytta tillbaka till fädernelandet:-/

Colombialiv sa...

Ja fy fan.