tisdag, april 29

Trädgårdsapp för nybörjare

Jag känner behovet av en odlingsapp för nybörjare. Som en PT, fast istället för att det står för Personlig Tränare, så står det för Personlig Trädgårdsmästare. För alla klåpare som till exempel blivit med trädgård och vill ha den prunkande, men inte riktigt vet hur.

Så här vill jag att appen vara: Först skriver man in var man bor, så att telefonen vet vilket klimat eller odlingszon man befinner sig i. Sedan talar man om för appen vad man vill ska växa i ens trädgård/på balkongen, till exempel: tomater, basilika, koriander, pelargoner och pioner. Sedan skickar appen stränga order i form av push notiser till en när det är dags att ta något nytt steg i sin väg mot grönska, typ: "köp tomatfrön efter jobbet idag" och "lägg på den där fiberduken på trädgårdslandet nu" och "nyp av den första knoppen på pelargonen, fast du inte vill" och "Nej du, tänk inte ens tanken. Det är fortfarande frostrisk. Ställ INTE ut gurkplantorna, din idiot!!!"

Det vore bra om den kunde visa bilder också. Typ "Så här borde dina tomatplantor se ut nu. Gör de inte det? Gör om och gör rätt."

Finns den appen? Den borde.

Jag menar, jag har ju mina föräldrar, men herregud, de har ju två andra heltidsjobb att sköta, det finns en gräns för hur många odlings-sms i veckan de pallar med att besvara.

9 kommentarer:

ettstenkast sa...

Åh den appen skulle jag köpa pronto. På måndag blir jag med hus. Tomten är, tack och lov, liten men har potential för lite växter här och där. Dessutom har den ju endel växter som det är idag, och det är ju fint om de klarar några säsonger i min ägo.

Sara sa...

Min Trädgård (av Plantagen) har ju flera av de funktionerna, den kan du ju alltid testa. Men vad bra det vore med alla de där funktionerna som du nämnde! Någon borde fixa!! :-) (har också trädgård för första gången nu i år, flyttade hit i aug men gjorde typ inget då)

Freja sa...

och framförallt ska den tala om: "Dålig idé, du bor i inre Norrland, inte vid Medelhavet!" så kanske jag slutar drömma om det omöjliga och nöjer mig med ljung, lingon och vinbär...

Katta Kvack sa...

Åh ja, jag köper den jag också!

mika sa...

Jag vill ha den! är också ny trädgårdsägare för i år och svägerskan som är trädgårdsmästare riskerar nog att tröttna på alla mina frågor snart...

cina sa...

Har du läst Claras trädgård? Väldigt kul, väldigt fin. Mycket igenkänning för förstagångsträdgårdaren.

Therese O.J. sa...

Om du hör av dig till någon som sysslar med att göra appar så kan du tjäna gräs på det. Vitsigt värre!

Bjarbapappa sa...

Jag kanske kan ta App:a-ledigt!

Mirijam sa...

JAG KÄNNER SAMMA!