måndag, april 7

9. Så syns feminismen i min vardag

Jag tänkte skriva att feminismen poppar upp lite här och där i min vardag när man minst anar det, men det är ju en helt kass liknelse, den "poppar" inte på något sätt, den mer ligger konstant utbredd i soffan i vårt vardagsrum som en fet och pösig kudde och är. Som ett husdjur. Eller en familjemedlem som inte direkt gör något väsen av sig till vardags, den bara hänger där och zappar mellan tv-kanalerna och käkar chips och frodas. Inga konstigheter.

Feminismen ligger som en grund bakom de flesta genomtänkta beslut vi tar i denna familj. Hoppas jag. Kring hur vi delat föräldraledigheten. Kring hur vi delar arbetet i hemmet. Kring hur vi delar på pengar. Kring hur vi vill uppfostra våra barn. Kring vad vi pratar om vid middagsbordet. Kring typ allt.

Det handlar om ett grundläggande synsätt på människor och samhälle.

Och det genomsyrar ju det mesta.

(Eller ja, det borde genomsyra det mesta. Ibland är man ju för dum i huvudet eller för lat eller för ogenomtänkt eller för bekväm för att leva som man lär. Lex: byta däck på bilen.)

Jag är petig när det gäller barnen, tycker jag! Om jag blir lat och bekväm i sällskap av vuxna ibland, och inte orkar ta diskussionen, så tar jag igen det med barnen. Jag är framme som en hök och hugger och ifrågasätter och förklarar för dem. Gustav är ännu värre bättre. Ibland kan vi slänga en blick på varann över matbordet när Rufus slänger ur sig nån kommentar om hur tjejer är och hur killar är och hur världen ser ut och liksom mentalt gnugga händerna åt hur roligt det här ska bli, och sen kastar vi oss över det arma barnet och läxar upp honom. (På ett snällt sätt, reds anm.)

Men generellt: jag hoppas att feminismen syns för det mesta i min vardag. Eller nä, förresten! Jag hoppas att den inte ens syns, jag hoppas att den bara finns där helt naturligt som en grund.

Det här är en av rubrikerna i 10 x feminism, som består av tio blogginlägg kring temat feminism. Häng på du också! I tio olika inlägg, eller genom att svara på alla frågor i samma inlägg. Du hittar alla rubrikerna här!

1 kommentar:

sia sa...

Skulle vara intressant att höra hur ni tänker feministiskt kring pengar!