tisdag, april 22

10. Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism

Slår väl in några öppna dörrar till genom att tipsa om tre böcker som alla säkert redan känner till när jag nu ändå är igång. Att slå in öppna dörrar tycks ha blivit en livsstil. Men böckerna är svinbra.

Flickan och skulden - en bok om samhällets syn på våldtäkt, av Katarina Wennstam. Den har några år på nacken nu (tolv, närmare bestämt), men den här reportageboken är fortfarande jättebra och jätteviktig och jätteupprörande. Alla borde läsa! Här kan man läsa mer.

Prins Charles känsla, av Liv Strömquist. Har jag nämnt att jag älskar Liv Strömquist? Kanske va? Nå, jag gör det av en anledning. I det här seriealbumet älskar jag henne för att hon helt sjukt träffsäkert och skoningslöst analyserar "kärlek", så man skrattar så man kvider när man läser, och sen sätter skrattet i halsen. Här kan man läsa mer.

Hur man botar en feminist, av Nanna Johansson. Jag skulle vilja gifta mig med Nanna Johanssons hjärna, ety den verkar vara fylld av så himla roliga tankar och smart formulerad ilska. Det här seriealbumet ska man läsa främst för att det är roligt. Och för att det är fyllt av citat/serierutor man vill fota av, instagramma och sprida över hela världen för att de är så bra. Här kan man läsa mer.

Det här är en av rubrikerna i 10 x feminism, som består av tio blogginlägg kring temat feminism. Häng på du också! I tio olika inlägg, eller genom att svara på alla frågor i samma inlägg. Du hittar alla rubrikerna här!

4 kommentarer:

ekomammaistan sa...

Bra boktips!

Jag har btw fått ändan ut och skrivit ett gemensamt inlägg om alla rubriker: http://ekomammaistan.wordpress.com/2014/04/22/10-x-feminism

Freja sa...

Flickan och skulden ligger i min att-läsa-hög, jag har inte riktigt orkat ta tag i den för jag tror jag kommer att bli så arg.... De två andra låter som riktigt bra tips, jag tar åt mig dem och sr om jag får tag på dem!

Freja sa...

Nu har jag svarat på en fråga igen!

Freja sa...

Och här är länken... Virrhjärna mig!
http://frejareddevil.wordpress.com/2014/04/24/gilla-scilla-och-feministiska-forebilder/