onsdag, mars 5

Växtakuten samlas kring: Pelargoner

Efter att ha langat elefantörasticklingar i mitt instagramflöde tycker jag att vi nu raskt förflyttar oss vidare från elefantöronen till de riktigt tunga grejerna, nämligen pelargoner. Jag har ett hus nu. Jag kommer att tappa kontrollen. Jag kommer att bli the crazy cat lady, fast med pelargoner.

VI MÅSTE PRATA OM STICKLINGAR!

Och med "prata" menar jag att ni måste tala om för mig hur jag borde göra, så som ni brukar när jag frågar om växter. Är det sticklingar som är den rätta vägen att gå, eller? Man kan ju annars tänka sig frö (fast gissar att det är för sent i år) och färdig planta (men gissar att det är lite fusk). Eller är jag för sent ute när det gäller sticklingar också? Och ja, ja, jag vet, jag kan 1. Fråga pappa och 2. Googla, men det är ju så trevligt när vi har som en egen liten växtakut här inne och pratar blommor med varann, tycker ni inte?

Jag vill mest ha Mårbackor. Och också en Dr Westerlunds blomma.

(Eller "Hampus" som den heter i min familj, för en gång på högstadiet fick jag en sån av en Hampus som jag var ihop med, och sen fick blomman heta det. "Glöm inte vattna Hampus", ehh? Jaja.)

(Lever Hampus fortfarande, mamma? Alltså blomman. Inte människan, för det tror jag mig veta att han gör. För om ja, så kan han/den ju flytta hit? Det vore fint, på något vis. Eller åtminstone kanske han/den kan sticklinga av sig, så att jag kan få hans/dens avkomma?)

(Herregud, vad märklig den här monologen börjar bli.)

FORT, SÄG NÅT OM STICKLINGAR!

Hur gör man?

16 kommentarer:

mor Lena sa...

Sorry Lisa, växten Hampus dog i samband med något stort trauma i huset, typ semester. Och när det gäller sticklingar har du en far som är expert.

Knut och kofta sa...

Alltså jag är skyldig till elefantörelangningen i ditt instagramflöde och känner att jag hänger på här också. Behöver lära mig mer! vill också ha Mårbackor och andra högväxta pelargoner!

Helena sa...

Min sambo köpte Dr Westerlund-sticklingar på blocket. Oj vad många sticklingar vi kunde ta från den plantan sen. Den ynglar av sig som tusan!

Hanna Lans sa...

Mårbackor gör man bäst i att köpa som planta, de andra kan man ta som sticklingar. Ställ ljust och flytta ut någongång i maj. Vattna inte för mycket! Tänk att växten blir lika stor som krukan den står i, dvs stor kruka stor pelargon, liten kruka, ja du fattar.

Susanne sa...

Jag har inte heller köpt några sticklingar i år och det är hög tid att vi arslar oss iväg och gör det, för sent tror jag dock inte att det är... Frön ska man väl så i typ januari, så det är nog kört är jag rädd.

Jag köper bara sticklingar och de brukar växa så fint så fint. Jag är inte jättebra på att vattna dem, så för att hindra alltför snabb uttorkning sätter jag dem i plastkrukor medan de är små och ömtåliga.

Vill passa på att slå ett stort slag för tomater! Jag får frösådda sticklingar av mamma, men det kan man ju köpa också. Plantera och låt växa upp inomhus, sätt ut i stooora krukor (jag kör på fula i svart plast av bevattningsskäl) när det blivit varmt, gärna lite i skydd mot en södervägg. Vattna mycket, stötta dem ordentligt, tjuva dem regelbundet (och ta bort äckliga larver om du har otur att få sådana). Huxflux får man massor av tomater. Magiskt och gott som tusan.

Vitnos sa...

Skäl sticklingar av folk som har pelargoner! Eller fråga om du är lite mer laglydig. I min lägemhetstrapp ställer grannen in sin pelargon i fönstret varje vinter och den tog jag sticklingar av, satte i vatten och när den hade små rötter planterade jag i kruka. Har tre pelargoner hemma nu och har skänkt ett par till min mamma som jag drivit upp.

http://genomtidochrum.blogspot.se/2012/03/stulna-blommor.html

Anna @sweet life sa...

Åh pelargonprat!!

Jag kör bara på sticklingar, det fungerar utmärkt. Jag brukar få av släktingar och vänner, och jag har flera som jag haft i flera år som blivit jättestora. Nu och framåt är det ju perfekt tid att beskära och ta sticklingar, när solen kommer fram och plantorna börjar ränna iväg. Jag ska beskära min stora Mårbackamoderplanta snart, jag kan posta en plantbebis åt dig om du vill?

Jag sätter aldrig sticklingarna i vatten innan jag planterar dem, jag hörde av någon att rötterna som kommer ut då blir luftrötter som inte är till någon nytta sen i jorden. Men vad vet jag. Det funkar bra att bara sticka ner dem i en kruka hur som helst.

Ett annat Mårbackatips är att beskära hårt och inte vara mjäkig. De blir jättefint buskiga när man inte låter dem bli för långa och rangliga. Och växtnäring, glöm inte växtnäring!

Roligt med hus och massa fönster! Beträffande crazy pelargonlady säger jag bara: go go go!

Ulrika sa...

Instämmer med Anna.
1. Sätt sticklingar direkt i jorden. (Nu! Du hinner!)
2. Beskär rejält. Inget tramsande. Det lönar sig att vara hård.
3. Och vattna inte ihjäl de rara blommorna. Det mår bra av lite halvtorka emellanåt.

Mina Mårbacka blommar snällt från maj till december! Hehe. Möcket nöjd, som du skulle sagt.

Bjarbapappa sa...

Ok!
Snabbt om sticklingar:
1.Sätt direkt i mager "såjord"/ "kaktusjord"
2.Lättare att lyckas längre fram på säsongen. Tidiga sticklingar kan behöva stå varmt och med perforerad plastpåse över huvudet.
3.Plantera om i "blomjord" när de rotat sig och börjat växa
4.Köp en pelargon och nyp 3 sticklingar så har du fyra inom kort.

Markattan sa...

Alltså Hampus heter ju egentligen Backstufis (backstugefis om man ska vara noggrann) och de växer så de knakar om man är tuff... Klipp ofta och mycket. Vatten talar de om när de vill ha :)
Skickar dig mer än gärna en hoper sticklingar.

Markattan

Lisa sa...

Men hur gulliga är ni inte då, allihop i allmänhet, och Anna @sweet life och Markattan i synnerhet som erbjuder sig att skicka sticklingar? Herre min get, vad snällt!

Nu råkade jag ju gå och köpa en alldeles egen yvig Backstugefis (?!?) innan jag såg, Markattan, så det behovet är fyllt. Men TACK!

Men Anna? Om du menar allvar? Jag tar GÄRNA emot en Mårbackastickling! Wiii!

Anna @sweet life sa...

Självklart menade jag allvar! Allt jag säger är sant! (hehe, förlåt)

Jag har till och med din adress eftersom jag beställde böcker av dig helt nyligen och adressen stod på fakturan om jag inte minns fel. Om det är samma? Jag skickar! :)

Ida sa...

För en nybörjare med en pelargon från förra året som är tror jag ganska yvig. Hur tar jag sticklingar? Var klipper jag? Klipp tufft säger ni men hur?

Lisa sa...

Åh, hurra, Anna! Adressen bör vara samma. Om den gick till Gnesta? Annars är jag extremt lätt att hitta på eniro. GUD VAD SNÄLLT!

Anonym sa...

Om du inte vet vart du ska göra av dina plantor i höst och vill ha annat än pelargoner i alla fönser, tar du bort en del jord, lägger alla plantorna i en pappkasse från tex Ica, sedan knipsar du ihop påsen med en häftklammer. Påsen förvaras sedan tex i källare. Tas upp tidigt på våren, beskärs mer än vad som känns bra och planteras i ny jord. Snart börjar nya små blad växa fram!

Unknown sa...

Jag bor på Nya Zeeland o har också blivit pelargonbesatt! Här växer de vilt utomhus och jag tar små sticklingar när jag ser fina plantor! Härliga inlägg!