måndag, mars 3

Pling! Dagens boktips.

Vi måste prata lite om den här boken, hörni. Tio lektioner i matlagning, av Lotta Lundgren. Ni gjorde säkert det innan jul eller så när den var sprillans, men jag är lite efter, så jag vill prata om den nu, och det här är vad jag vill säga: Den är ju så INUTAHELVETE (förlåt) BRA?!? Jag fattar inte varför jag är förvånad, jag älskar ju Lotta Lundgren. Men ändå. Vem kunde ana att det gick att fastna så totalt i en 300 sidor lång bok med massor av text om matlagning, herregud, det borde ju vara skittråkigt att läsa? Men nä. Ta ordet skittråkigt och sen tänker du dig motsatsen, och så adderar du "intressant" och "lärorik" också, plus lägger till några asgoda recept. Så har du den här boken, som alltså inte är en kokbok, utan mer en bok om mat, fast man får några recept på köpet. Jag slog upp första sidan, började slökolla lite, och sedan lusläste jag varje ord tills jag var klar, och då hade jag vid upprepade tillfällen skrattat så det kommit tårar, och (helt ärligt superintresserad) till exempel plöjt mig igenom ett ganska långt kapitel om kött, som verkligen inte borde intressera en vegetarian ett skvatt.

Jag tycker den är helt fantastisk.

Har inte blivit på så gott humör av en bok på hundra år. Plus att jag lärt mig jättemycket.

Kan alla bara (om ni inte redan gjort det) skitsnabbt läsa den, så vi kan gå omkring och fnissa tillsammans sen och citera grejer ur den och ha det fint?

Bra, vi säger så.

7 kommentarer:

Lo sa...

Fnissar redan. Älskar!

erikakanberika sa...

Jag älskar också den! Och precis så blev det även för mig: jag började läsa några rader och sen kunde, ville jag inte lägga ifrån mig boken förrän jag läst ut den. Älskar den! Vill läsa den igen nu känner jag.

Linda sa...

Hon är en jävel på att skriva.
Ungefär som du ;-)

Colombialiv sa...

Tack för tips!

Anna sa...

Will do!

Karin st sa...

HUR har jag kunnat missa den? Jag måste nog lägga mig ner ett tag. Efter att jag beställt boken. Innan alla får hem den så läs http://hemmafru.taffel.se/

Astrid H sa...

Den är verkligen helt fantastisk! Jag fick den i julklapp, SIGNERAD! Ja herregud, är typ avundsjuk på mig själv.