måndag, mars 31

Det finns ett nytt litteraturmagasin i stan

I dagarna har det första numret av den nya litteraturtidskriften "Fyrahundrafemtio" kommit ut. Det är en tidskrift med (bland annat) långa, klassiska journalistiska reportage, om böcker, läsning och böckernas värld. Någon beskrev den som en blandning mellan glansiga magasin (Vi Läser) och branschtidningen Svensk Bokhandel. Lite så är det! Och så är det också lite som att läsa Filter, fast bara om böcker.

Så här efter att ha läst alla sidor i första numret: Jag gillar det skitmycket.

Det var till exempel väldigt intressant att läsa ett granskande reportage om Amazons lager i Tyskland, väldigt roligt att läsa genomgången av genrebeteckningar som dött ut (fast "dött ut", jag vet inte? Chicklit och YA till exempel, visst används de fortfarande?) och väldigt tillfredsställande att läsa texten om alla (tröttsamma) pseudonymer.

Och så är jag och Gustav med i den också! I ett långt, långt reportage om kvinnlig/manlig läsning, och kvinnliga/manliga influenser. I tre timmar var reportern och fotografen här och pratade med oss. Om Gustavs nyårslöfte (om att ha ett mansfritt 2014), om vad vi läser och influeras av, vad vi tror att det har för inverkan på oss, etc, etc, etc. Det var ta mig tusan det roligaste samtal jag haft på... jättelänge. (Och, ja. Det handlar eventuellt liiite om Lotta Lundgren. Men vad kan jag säga? Att prata om Lotta Lundgren har blivit en livsstil.)

Hoppas tidningen lever och har hälsan länge till! Jag tecknar i alla fall prenumeration nu.

8 kommentarer:

Freja sa...

Det låter som en intressant tidning, jag får hålla ögonen öppna efter den! I dag svarade jag på en av dina frågor igen!
http://frejareddevil.wordpress.com/2014/04/01/snogommor-och-flickan-utan-rost/

Marika sa...

450? Vad står det för? Saknar förklaring på deras sajt..

Lisa sa...

Så här står det i tidningen, Marika: "Det brukar sägas att papper självantänder vid 451 grader Fahrenheit. Vi lägger oss en grad under. Dessutom är namnet en blinkning åt Ray Bradburys "Fahrenheit 451" som är en roman om ett totalitärt samhälle där böcker, bokläsning och självständigt tänkande har blivit ett hot mot makten. Pretentiöst kanske, men det hoppas vi komma undan med."

Jo sa...

Köpte och läste igår - och gillade mycket! Reportaget om dig och din sambo sparar jag dock till helgens kökssoffeläsning :)

Helena sa...

Jag läser reportaget just nu, JUST NU! Jag ser din fina bokhylla i tidningen i detta nu.

Välkommen att titta in i min handväska om du vill - på bloggen i detta nu.

Maya Sundsten sa...

Hur går det med Mansfritt 2014? Har inte hört något sedan nyår och blogger verkade lite oaktiv? :)

Lisa sa...

Maya: Det går bra! Tror jag. Bloggen är ingen blogg, så inte det minsta konstigt att den känns ouppdaterad, det är mer en sida med en förklaring på vad Mansfritt2014 är. Jag tror inte Gustav någonsin haft för avsikt att rapportera för någon annan än sig själv om den här grejen, det är mer ett experiment för hans egen skull, så att du inte hört något mer sedan nyår låter helt rimligt. Det har knappt jag heller. Men så vitt jag kan se så rullar det på! Jag märker tydligast skillnad på att han (vi) har svårt att hitta tv-serier att se på, och att vi inte kan gå och se den nya Wes Anderson-filmen förrän nästa år. Typ så.

Anonym sa...

Min lokaltidning (Arbetarbladet) hade en artikel om tidskriften 450 häromdagen. Så här skriver kulturreportern:

"Med störst intresse läser jag om paret som insåg att de levde i olika världar, där hon bara läste kvinnliga författare och han manliga, vilket fick till följd att han bestämde sig för ett mansfritt år och rensade bokhyllor och hårddiskar på män".

Lite roligt, tycker jag eftersom jag är en flitig besökare på din blogg och vet vilket par han talar om... : )

Mvh,
Marie