torsdag, mars 20

8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är...

Ja, men, går det ens att välja en fråga? Nej. Det gör det verkligen inte. Alla feministiska frågor är skitviktiga och hänger ihop, och bygger på en och samma grund (rättvisa och jämlikhet för alla). Men mäns våld mot kvinnor. Det är en jefligt viktig fråga. Jämställda löner. Det är en annan jefligt viktig fråga. Och så allt som har med hem och familj och barn att göra. (Vem är föräldraledig? Vem tar ansvar för hem och barn? Synen och förväntningarna på mammor respektive pappor.)

Det är nog den frågan som ligger mig närmast just nu om jag ska tvingas välja.

Så här sa Gudrun Schyman i en enkät i tidningen ETC nyss: "I den här takten kommer det att ta 68 år innan vi har jämställda löner, 40 år till ett jämställt uttag av föräldraförsäkringen, 195 år innan kvinnor och män vabbar lika mycket och 150 år innan vi delar lika på obetalt hemarbete. Jag står inte ut! Vi kan inte vänta!"

Ungefär så.

Kan man ju sammanfatta det.

Allt är viktigt, och alla förändringar går för långsamt. Det är frustrerande.

Men idag läste jag om en cool 14-åring i min nya lokaltidning, och då blev jag ändå glad. Heja Alva!

Det här är en av rubrikerna i 10 x feminism, som består av tio blogginlägg kring temat feminism. Häng på du också! I tio olika inlägg, eller genom att svara på alla frågor i samma inlägg. Du hittar alla rubrikerna här!

2 kommentarer:

Freja sa...

Jag undrar fortfarande vad jag ska svara när jag kommer till den frågan... Så många områden som är viktiga, och dessutom hänger de ihop med varandra, så det går inte att ta en men inte bry sig om de andra...

Colombialiv sa...

Min viktigaste feministiska fråga är och kommer alltid att vara sexuella och reproduktiva rättigheter i allmänhet och fri abort i synnerhet. Rätten till sin egen kropp måste vara bland det mest grundläggande som finns.