torsdag, februari 6

Vegetariska matkassar

Det är himla roligt och bra tycker jag att det börjar poppa upp fler vegetariska alternativ för dem som vill ha matkasse levererad till dörren med veckans mat i. När vi testade det för något år sedan fanns bara en att välja på (Framtidens mat). Vi var nöjda med den då, men nu när jag tänker tillbaka på det så inser jag att vi egentligen inte tyckte att maten var så himla rolig. Vi har till exempel inte lagat ett enda recept igen, fast vi har alla sparade här hemma. Men nu finns det fler matkassar att välja mellan här i krokarna: Gröna kassen, Linas matkasse, Årstiderna och Middagsfrid, till exempel. Alla har (lakto/ovo)-vegetarisk mat! Jag tycker mycket om denna utveckling.

Den här veckan testar vi Middagsfrids nya vegokasse, för Middagsfrid frågade om vi kunde tänka oss att göra det, och det kunde vi. (Jag har inte lovat Middagsfrid att blogga om det här, men jag har alltså fått maten gratis. Det tycker jag att ni ska veta.)

Jag tror inte att vi kommer att fortsätta beställa hem den här kassen efter att provveckan är slut, för vi är inne i en period där "hitta på rätter att laga", "handla hem mat" och "variera oss på egen hand" känns helt okej överkomligt (PRISA GUD!), och det är dyrare med matkasse än att freestyla på egen hand. (Den här kostar 645 kronor för 3 måltider à 4 personer). Men för er som längtar efter en vegomatkasse och kan tänka er att hosta upp 645 kronor i veckan så tycker jag den här kassen ger ett himla bra första intryck.

Vi är två dagar in i matlagningen nu, och hittills väldigt nöjda. (Eller ja. Vi vuxna är väldigt nöjda. Barnen vill som vanligt bara äta pannkakor.) Recepten är anpassade för 4 personer, och i vår familj verkar det betyda att maten räcker till middag för 2 vuxna och 2 barn, plus en matlåda till en vuxen dagen efter. De två rätter vi lagat hittills ("Mexicansk paj med guacamole" och "Cypriotisk halloumisallad med hoummus") har varit svingoda. Alltså svingoda. Det tredje receptet är "Gräddig gnocchi med rotfrukter och skogssvamp". Har svårt att se hur det kan bli något annat än asgott.

Noterade däremot att det är löpe i osten som ingår i rätterna/kassen. Det kan ju vara intressant att veta, för den som inte vill äta sådant. För oss spelar det kvitta, för vi är en slapp vegetarisk familj (så "vegetarisk" då, med andra ord, om man ska vara petig) som älskar ost lite för mycket för att ta steget fullt ut och undvika allt med löpe i, men så tänker ju verkligen inte alla. (Eller, hur tänker "alla"? Äter ni löpe?)

Kul är det hur som helst att det finns flera vegokassar att välja mellan nu för tiden. Och att jag får äta halloumisallad och hoummus till lunch nu. Liksom svårt att inte gilla det, kan jag känna.

10 kommentarer:

Emelie sa...

Vi skulle älska en kasse för att planera veckans middagar tillhör det tråkigaste vi vet. Men "vi" är en som inte vill äta så mycket kött (just nu äts fisk och fågel) och en som inte tål baljväxter (plus en unge som mest gillar korv) och det är ingen som har en sån kasse. Kasst, tycker jag...

/carina sa...

Sonen i går efter att ha ätit broccolibiffar: "Tänk att man inte ska behöva avstå från njutningar ens om man är vegetarian!" Det tackar vi matkassen Tischline i Hamburg för. Vi har vego-kasse där varannan vecka. Jag får nog inte sonen till att bli militant vegan i första taget, men att han äter vegetarisk mat och gillar det, tycker jag räcker långt.

Stella sa...

jag är vegetarian sen 17(!) år tillbaka och äter ost, alltså älskar liksom ost. jag känner lite att det är skillnad på att ha löpe i ost och tex bacon. så..

runt 650 pix tycker jag är lite väl för kassen, även om det såklart är jättesmidigt och då är jag en som tycker att det är svårt att komma på vad jag ska äta varje dag.

Curt sa...

Smakrik, vegetarisk, ekologisk och näringsriktig mat för hälso- och miljömedvetna konsumenter.
Green n Lean är nya generationen vegetarisk (vegan) mat som passar alla - inte bara vegetarianer.
Se filmen: www.youtube.com/watch?v=MLLfaZvhqKs eller besök www.green-n-lean.se

Green n’ Lean vann Garant Ekostjärna 2014 på Ekogalan i Stockholm 30 januari.
http://news.cision.com/se/axfood/r/garant-ekostjarna-2014-till-green-n-lean,c9528262

Josefin sa...

Åh vad glad jag blev att du skrev om löpe! Jag känner ibland att jag är ensam i världen om att vara vegetarian som inte äter löpe och att jag möts av oförstående ögon varje gång jag är på restaurang och det enda "vegetariska" som serveras innehåller ost med löpe. Känns ju som att det kommer fler och fler ostar utan animaliskt löpe i vanlig matvaruhandel ändå så jag antar att jag inte är ensam på riktigt men blir ändå så himla glad när det uppmärksammas. Jag tycker såklart att alla får dra sin vegetariska gräns där de vill men att maträtter eller matkassar verkligen inte borde marknadsföras som vegetariska om de innehåller beståndsdelar från döda djur...

Olga sa...

http://ostboden.wordpress.com/vegetariska-ostar/
Om du vill köpa vegetarisk ost. :)

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=ZC4V4-Q_N7I

Lisa sa...

Tack, Olga! Shit, vilken bra lista.

Lisa Engvall sa...

Bra men Årstiderna har jag testat och de tar betalt men ligger efter med leveransen av matkassarna. Massor med krångel att få rätsida på. Fortfarande fel och kanske är det språkförbistring i kundtjänsten?

Maria Hansson sa...

Tycker också att det är skillnad på "lite" löpe och bacon. Så länge man är medveten om anledningen till varför en själv äter vegetariskt så får det stå för varje person själv.

Lisa. Konstigt med Årstiderna. Tycker att de verkar så himla bra när jag kikat på dom. Vad var det som krånglade? I en recension av Årstiderna matkasse jag läste verkade det väldigt positiva kring dom.
Jag håller tummarna för en vegansk matkasse snart. Tror starkt på Årstiderna.