tisdag, februari 04, 2014

Var är ipaden? Kan jag få ipaden? Var är ipaden? Kan jag få ip...

Liten gallup, ni som har barn och läser här inne - hur gör ni med datorer, telefoner och surfplattor? Har ni regler kring hur mycket och när barnen får kolla/spela? Och hur ser de reglerna i så fall ut? Funkar de, funkar de inte?

Vi ska ha familjeråd här i kväll "som Hedenhösarna hade" (hehe!) och prata om alla skärmar i detta hem, och försöka komma överens om något slags förhållningssätt som kan funka för samtliga.

Vår grundinställning är att vi alla älskar datorer, telefoner och surfplattor och tycker att de är skitbra och skitroliga, men (och här pratar jag möjligen mest för de vuxna i familjen) att det är tråkigt och osocialt att sitta framför en skärm hela tiden, för det finns ju många andra grejer som är skitbra och skitroliga också.

Vore superintressant att höra hur ni tänker och gör!

Så kan jag återkomma med rapport om hur familjerådet föll ut sedan, för det kan ju gå exakt hur som helst, känner jag.

20 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Här råder fri surf! Men det beror på att både sonen och jag kan släppa datorer och telefoner och paddor precis närsomhelst. Himla bra det med ett barn som kommer med en gång när man ropar att maten är klar. Hade han inte gjort det så skulle jag nog haft något slags gräns, men så länge han (och jag) är kommunicerbara så släpper jag allt fritt. :)

Sara sa...

Har också fritt hemma. Han kommer när man ropar och väljer själv att göra annat ganska ofta. Förbud och begränsningar kanske skapar ett större behov av tekniken än de egentligen har? Sen att vi inte ens äger en surfplatta kanske gör allt enklare också :-)

Lisa sa...

Har också haft fri surf hittills Hanna & Sara, (och tänkt att förbud skapar behov/besatthet), men nu tycker vi att det börjar gå lite överstyr. 5-åringen kan lätt titta/spela 5-6 timmar om dagen om vi inte går in och styr upp, och har svårt att komma på grejer att göra som inte involverar skärm. Och han blir helt okontaktbar när han sitter där - så "komma när man ropar" - nope. Håller inte riktigt i längden, känner jag.

30-nånting sa...

Vi har precis börjat med familjeråd (har jämngamla barn med er - 5 och snart 3) och det blev en succé direkt. Nu vill de ha familjeråd ca varje dag och det som önskas är ofta myspys och disco...

Men vi har nu och då haft skärmfria kvällar (och det gäller även för oss vuxna. Från början såg våran äldsta det som ett straff men nu kan hon önska ganska ofta att vi ska ha iPad-fritt. Båda tjejerna har insett att det betyder att vi i stället spelar spel, dansar disco eller hittar på något annat och de gillar ju det.

Men medan man lagar mat är det en livräddare tycker jag. Och så får de titta en stund medan de kvällsfikar. Vi har inte någon speciell tidsgräns eller så, det är bara det att vi ser att de blir på så mycket sämre humör om de sitter för mycket framför tv:n/iPaden.

Hoppas familjerådet blir en succé hos er också.

Ann-Charlotte sa...

Vi hade regler och satte äggklockan när sonen var yngre (4-6 år). Det berodde framför allt på att sonens humör blev sämre ju mer han spelade. Han blev så argsint! Äggklockan fanns där för att han själv skulle kunna se när tiden började rinna ut, själva avbrottet gjorde honom också frustrerad.

Nu när han är 10 år har vi inte lika bestämda regler, men säger åt honom att lägga av om det gått två timmar.

Anmärkningsvärt är att vi inte känt något behov av regler för dotterns spelande, nu 7 år!

Sandra Lindström sa...

Har inte barn själv så jag har inte egen erfarenhet av barns surfande. Däremot har jag jobbat på förskola i flera år och har märkt att vissa barn har blivit lite "skärmskadade". Vi hade 5-åringar som hade väldigt svårt att skilja på verklighet och spel. De lekte våldslekar inspirerade av t.ex. Super Mario och förstod inte att kompisen kunde bli skadad på riktigt när Super Mario alltid kunde resa sig upp efter ett slag. Sedan hade vi en 2-åring som tog intryck av sin storebrors spelade av Call of Duty. Lillkillen började se alla leksaker som vapen och gick runt och sa "pangpang" och pekade med "vapen" på kompisarna. Det tyckte jag var väldigt obehagligt.

Däremot så finns det ju massor av roliga och vettiga spel och grejer att göra på paddan! Alla barn reagerar ju så klart olika på spelande och det finns så himla många olika sorters spel att föräldrarna får bestämma vad som funkar bäst för deras barn.

Men om man märker att barnet blir besatt av spelande och/eller får svårt att skilja på spel och verklighet tror jag det kan vara sunt att skapa speltider. Läste t.ex. på Cecilia Blankens blogg att de hade infört ipad-tid på helgmorgonara med resultatet nöjda barn + utvilade föräldrar. Hoppas ni hittar något som funkar för er!

Malin sa...

Vi är megastränga med barnen (tyvärr inte alls stränga med oss själva, fast vi försöker hålla oss borta från att sitta och surfa hela tiden när de är med). Vi har en 7-åring, en 6-åring och en 7-månaders bebis. De stora får spela 10 minuter per dag. Inte ens varje dag. Ibland, om de är sjuka eller så får de spela längre.

Min största betänklighet är att jag märker att en del av de barn jag känner som sitter mycket framför skärmarna verkar ha väldigt svårt att sysselsätta sig utan skärmar, och det blir värre ju mer de spelar. Överlag tror jag hårt på det här med att barnen ska leka så att leken kommer inifrån dem själva, att de inte är beroende av specifika leksaker eller spel eller program för att komma igång. Och här hos oss funkar det väldigt bra. Eftersom de inte är vana att få spela mycket frågar de inte heller mycket. Och de är SKITbra på att leka fantasilekar. (och ja ja, jag är eventuellt lite partisk, men jag tycker deras fantasi är alldeles fenomenal)

MissParker sa...

Mina 12-åringar har två skärmfria dagar i veckan (fast tv är inte inräknat där).
Mest för att den ena behöver det, den andra sitter aldrig speciellt länge.
Sedan kan jag även gå in och avbryta när den ena suttit för länge (över 3 timmar).
4-åringen har det inte behövts ha regler än, hon kan inte hålla fokus speciellt länge i dagsläget ;). Men det kommer!

Johanna i Berlin sa...

Mina 4,5-åring kan också sitta en hel dag om vi inte stoppar honom. Han brukar få sitta någon timme under sen eftermiddag, typ när vi lagar middag. På helger brukar han få se någon film på 1,5 timme. Men alltså, det är ett jäkla tjatande om den där ipaden, hela jäkla tiden. Och inte sällan rejäla vredesutbrott när vi säger att det räcker. Familjeråd låter som en bra idé!

@enga sa...

Vi har också ganska fria tider med platta/dator/tv. Upplever att det oftast är en stund direkt när vi kommer hem från förskolan som barnen tycker att det är intressant med "skärmar" och det känns rätt ok efter en intensiv dag i väntan på kvällsmat. Det brukar gå bra att lägga undan plattan, kanske inte på sekunden när vi säger till, men om de får "spela klart" eller "titta färdigt" eller åtminstone pausa på lämpligt ställe så brukar vi kunna lägga undan dem. Sen har ju femåringen börjat genomskåda oss vuxna, så när pappa råkar säga "du kan inte både kolla på plattan och tv:n samtidigt!" svarar femåringen "joho! det gör ju du!" Ibland känner jag att det nog är min man och jag som behöver gränser för vår skärmtid. Barnen tycker att det är lika kul (läs: roligare) att läsa bok/pussla/bygga lego/whatnot och helst i sällskap av mamma eller pappa förstås.

Tantaugusta sa...

Från kl 17 till kl 19 är det i normalfallet ok med padda/tv hemma hos oss. Med avbrott för middag där mitt i någonstans. Funkar rätt bra, som någon ovan skrev så är det rätt praktiskt medan vi lagar mat och sedan diskar. På helgerna är det relativt fritt fram mellan alla aktiviteter.

LyckoLina sa...

Jag har varit ganska slapp med begränsningar för skärmtid, har en femåring. Den enda regel jag med tiden satt upp är att hen inte får spela efter middagen, eftersom jag tyckte hen fick svårare att somna om hen spelat sent. Det där är ju såklart helt individuellt hur barn reagerar på skärmaktiviteter. På veckorna blir det automatiskt inte så mycket då, ibland under tiden jag lagar maten men ofta inte då heller, av någon anledning. Förut fick hen spela på morgonen, det var perfekt eftersom hen behöver tid på sig att vakna innan hen kan äta frukost och jag fick fixa i lugn och ro. Men så började det bli ett problem då hen inte ville sluta spela när det var dags, så då fick vi ta bort den speltiden ett tag också. Samma med TV på morgonen. Helgerna är det fortfarande fritt fram för allt spelande, både på plattan och datorerna, samt för filmtittande. Än så länge funkar det bra då hen själv avslutar och hittar på annat och leka med, varvar fantasilekar med spel, och då tycker jag det är ok. Men börjar det spåra ur så får vi ändra på det också. Tycker att en bra grej är att säga, eller tänka, att "vi prövar att göra så här ett tag, så får vi se om det blir bra, annars får vi hitta en annan lösning", då blir det inte så mycket förbud över det hela, vilket jag också tror bara ökar intresset och behovet. Och sen är ju, tycker jag, det svåraste att hitta ersättningsaktiviteter, det är den riktiga utmaningen för oss. På morgnarna nu t ex så läser vi en bok istället, och det är inte alltid optimalt för läsförmågan eller orken att bli väckt av en lampa i ansiktet och uppmaningen "Läs den här mamma!", men tar jag mig bara igenom den lilla pärsen så har jag så att säga "startat upp" ungen så flyter det på ganska fint med morgonrutinerna sen... eller ja, lika "fint" som det nu kan flyta på med morgonrutiner vill säga;) Lycka till med familjerådet, ska bli intressant att få läsa vad ni kom fram till och hur det går!

evaludvigsen sa...

Mina barn är 6, 5 och 3. Den yngsta skulle nog kunna sitta med paddan i ungefär en timme utan att röra på sig, men då det är typ enda gången han faktiskt sitter still kan resten av familjen hämta andan. De andra två spelar/ser teve ca 10 min om dagen, möjligt en film på fredagen men annars har de myror i baken och vill helst springa löparbanor i hela huset eller klättra på de fåtal hyllor vi vågar ha kvar. På ett sätt är det lyxigt att slippa ta diskussionen om speltid mm men å andra sidan får man heller aldrig tid att laga mat utan att de klänger runt benen eller vill att man bygger lego med dem. Lite det omvända problemet, men dock ett problem...

motvalls sa...

Vår treåring får se rätt mycket på barnkanalen/netflix när hon äter. Då stoppar hon i sig massor. Satt ikväll och åt i 45 min och såg på Pettson & Finudsfilm. Det är som om hon kan fokusera bättre och låta ätandet ta tid när hon ser nåt. Svårt sätta stopp då... Bra att jag kan fokusera på att mata lillebror samtidigt och ändå vara bredvid. Baksidan är såklart att hon ibland vill titta på nåt när hon äter när vi ska sitta tillsammans och umgås/prata. Mycket nyfiken på hur familjerådet förlöpte!

Susanne sa...

Oj vilken svår nöt det där är. Familjeråd tror jag skarpt på - vi testar oxå det. Införde lite regler kring matbordet som gör att det blir bättre där.
Just det där med skärmtid har vi funderat mycket över. Jag vill inte själv att någon annan ska bestämma över mig utan jag tror på något sätt på att man behöver lära sig själv. Vi har iaf infört skärmfri fredag - varannan vecka, efter att ha testat ett par gånger under hösten (succé!). Då är det inga skärmar what so ever för någon. Ingen dator, surfplatta, tv, smartphone för någon. Barnen är 5 och 6,5 och har inga problem med det alls.
Däremot har vi funderat på begränsningar under andra dagar såklart. För äldsta barnen är det sällan ett problem. En aktiv unge helt enkelt som inte går all-in utan lättare tröttnar. Minsta är det värre med och vi har haft perioder då vi har övervägt gränser, men vips så har det gått en period utan att paddan har använts över huvud taget så då har vi inte behövt göra något. Ska bli intressant att se hur det går för er!

Emma - hörselresan sa...

Det första jag hör när dottern, som nästan är fem, vaknar på morgonen är "får jag titta på en film". Oftast säger jag ja men vi har som regel ingen film innan klockan 7 på helgerna. På helgen är det fri filmtittning fram till frukost och sedan stängs tv'n av. Efter frukost kommer garanterat frågan "får jag spela på din ajpad?" Ofta säger vi ja men lika ofta säger vi nej. Hade vi haft fri surf hade hon tillbringat precis hela dagen med en surfplatta i knäet. Själva försöker vi ha surffri tid från det att vi hämtar på dagis tills barnen går och lägger sig, sedan är det fritt fram för oss.

Det är svårt det här med att begränsa surftid men med henne måste vi göra det. Ska vi få henner ur soffan och aktivt leka måste vi göra så. Rätt eller fel, vem vet?

Miss Upsey Daisy sa...

Jag bor ju på heltid med två barn 11 och 13 och tidigare var det fri surf men sedan var jag på min sambo om att de satt JÄMT framför datorn och då hade vi två timmar om dagen.

De höll inte två timmar om dagen så nu har vi tre timmar tre dagar i veckan. Sedan får de inte surfa, det som är aber är att de då istället spelar på sina telefoner så det funkar sådär.

Killen läser annars och det är nog det enda han gör om han är själv medans tjejen faktiskt kan göra andra saker ( pyssla och så) men jag upplever också som de andra säger att de ibland har svårt att sysselsätta sig själva om det inte är en skärm med..

C sa...

Hos oss får man använda iPad/Nintendo/tv-spel från det att man kommer hem till middagen. Efter det bara "klassisk" tv till 20. Finns liksom en poäng med att inte kunna välja, välja, välja... Tycker vi. Fritt på helgen (inom rimliga gränser).
Lite trixigt när man har två barn som är så olika som användare. Egentligen riktar sig reglerna bara till ett av barnen, vår 7-åring skulle lätt kunna ha fri tillgång utan att det blev något problem. Men, men...
Lycka till!

Josephine Foto sa...

Vi äger ingen Ipad, tv tittar vår 5-åring(2-åringen orkar aldrig er än 10 min) på ca 1 gång i veckan och ca 1 gång i månaden får han spela något spel på en Iphone.

Så "skärmar" är inte ett del av vårt liv med barnen egentligen. Av princip surfar vi vuxna aldrig på telefoner eller datorer när barnen är vakna, sådant kan vi ägna oss åt på kvällen.

Thy sa...

VI kör med att de på morgnarna får spela på paddan efter att de har gjort sig klara (kläder på, frukost intagen, tänder borstade, ryggsäck packad och lämpliga ytterkläder lokaliserade, men ej påtagna). Oj vad det har varit bra för att få slut på tjat. Killarna är 5 resp 8 år. Visst har vi haft ett par tidiga morgnar när de sitter stjärnögt och spelar kl 6 på morgonen men det har inte varit något problem.

I övrigt hinner de inte med mycket skärmtid under veckan och vi försöker hålla det till ett par timmar under helgen. Men gör vi inget annat kul så varför inte? Och sedan slänger vi ut alla regler om någon är sjuk. Då behöver vi ju stilla och slöa... Eller låta mig vila om det är jag som är sjuk.

Skulle just säga att ettåringen än så länge inte har så stort intresse av iPaden när hon nu kom bärande på den...