måndag, februari 3

Sen, när jag ramlar och bryter benet?

Då kan ni säga: amen, skyll dig själv, trögskalle. Du visste ju att det skulle hända.

Det finns en trappa här som går nerför berget (okej, kullen, höjden, whatever) där förskolan ligger. Eller ja, "trappa", det är typ stockar som är utlagda på en stupande stig i skogen, och stigen "vinterunderhålls ej". Man skulle också, så här års, kunna kalla den för... låt oss säga: mördar-isbanan-från-helvetet?

Jag tar den vägen hem varje morgon när jag lämnat barnen, och inte har vagnen med mig längre. Den är lite kortare. Och så är det ju rätt mycket mysigare att gå på en skogsstig, i jämförelse med trottoar längs trafikerad väg? Och varje morgon tänker jag: här kommer jag att halka och bryta benet någon dag, vad ont det kommer göra, vad tråkigt det kommer att bli. Och ändå, varenda dag när jag kommer till vägskälet (eh, vägskäl? Vem är jag ens, Rasmus på luffen, eller?) och har att välja på "mördar-isbana-från-helvetet nerför ett stup i skogen" och "helt vanlig grusad trottoar", så väljer jag mördar-isbana-från-helvetet nerför ett stup i skogen.

Mycket tyder ju på att jag är helt dum i huvudet.

Himla synd, det.

8 kommentarer:

Mela sa...

Skaffa broddar! Eller icebugs. Sen är mördarisbanan inga problem.

Anna sa...

Eller promenera iförd hjälm och div handleds-, armbågs- och knäskydd. Kanske, ja?

Lisa sa...

Äsch, du kommer inte bryta benet! Bara få ett gigantiskt blåmärke på rumpan och bli genomblöt. Det går över. Förnedringen sitter dock i ett tag...

Anna sa...

Skogsbacke vs gångväg... Lätt val för det mesta. Vår skogsbacke är såhär års isig eller lerig och beckmörk. Den kröker sig och man måste krångla sig förbi stora stenar. I beckmörkret. Jag går där varje gång ändå. Det är ett äventyr! Mycket roligare ju.

Cecilia i Hillsjöstrand sa...

Instämmer med Mela: skaffa broddar! Då kan då gå på den mysiga ishalkbanan i skogen hur mycket du vill.

Anna sa...

Livet är fullt av utmaningar, stora som små. Det gäller bara att se dom. ;)

Linda sa...

Å, alltid dödsstig före trottoar!

Koko sa...

Här i Finland brukar det stå "Ej vinterunderhåll" på skyltarna, men det är inte helt ovanligt att det står "Ej vinterunderhållning"... Jag brukar tänka att vinterunderhållning är väl just vad det är, när det inte sandas och skottas. Åtminstone för dem som tittar på!

Jag sällar mig till kören som säger broddar! Broddar är viktigt om vintrarna. Också om du inte bryter benet riskerar du att skada svanskotan och det går tamefan aldrig riktigt över, åtminstone känner jag ännu av det åratal senare :-(