måndag, februari 3

Pling! Dagens boktips

Här skriver jag i SvD om vad jag tyckte om John Greens Pappersstäder, som just översatts till svenska. För er som inte orkar klicka på länken kan jag avslöja att jag gillade den. Och då är "gilla" ändå lite i underkant, jag är extremt förtjust i alla böcker jag läst av John Green.

Älskar hans värld av nördiga, litteraturintresserade, smarta, roliga, vänliga unga människor, som har ett nätverk av likasinnade smarta, roliga, vänliga människor omkring sig! Det är kanske inte realistiskt att tänka sig en sextonårings värld på det viset, men det skiter jag fullständigt i när jag läser, jag jag vill ändå flytta rakt in i böckerna och bo där.

Jag tycker han är så väldigt skicklig på att få ihop romaner med humor och känslor och mystierier och sorg och spänning och lyckligheter, man behöver liksom inte välja med John Green, man får allt i en och samma bok.

Pappersstäder får ofta ta lite skit för att den är så lik John Greens första roman Var är Alaska?, men den kritiken förstår jag mig inte riktigt på. Eller jo, jag förstår att man kan hitta likheter mellan böckerna om man vill, för det kan man verkligen. Men jag förstår inte riktigt problemet med det. Jag tycker mest det är lyxigt att karln har skrivit en bok till, med samma ingredienser i som jag älskade i Var är Alaska? Det är väl det man vill när man läst en bok man gillat: "Åh, ge mig en sån här bok till, schyssta då, bara skriv en likadan till, eller ja, du kan få ändra lite, men det ska vara nästan samma, okej, jag vill känna samma sak när jag läser den nya som jag gjorde med den här."

Det är himla smidigt med John Green, att han bara levererar.

2 kommentarer:

klassrum33 sa...

Jisses, ja. Det enda problemet med John Green är att varje gång jag kommer i närheten av hans aura (= läser en av hans böcker, kollar på hans blogg eller vlog) så blir jag helt besatt och vill frälsa min omvärld till John Green-dom. Karln är bara så bra. Hans böcker är bara så bra. Älssssskade Pappersstäder!

Kajsa sa...

Paper Towns är min bästa bok av John Green. Tycker den är bättre än Alaska. Va kul att den kommit på svenska!