onsdag, februari 5

Familjeråd vi minns


Ja, du käre värld. Familjeråd! Kan ju eventuellt vara det roligaste vi gjort här hemma på länge. Vi lanserade det som att vi behövde prata lite om hur vi skulle göra med datorer och ipads, komma överens om några regler som alla var nöjda med, och att det var roligare om alla var med och bestämde och inte bara vi vuxna. Sedan dukade vi fram glass och satte oss runt bordet, och så fick alla som ville föreslå olika regler (och argumentera för dem) och så röstade vi. Om majoriteten räckte upp handen och godkände regeln, så gick den igenom. Det var också fritt fram att man ta upp andra förslag som man tyckte att vi behövde prata om.

Resultatet blev tuffare än vad Gustav och jag hade tänkt oss, tror jag. Vi hade till exempel inga planer på att hålla på med klocka och ta tiden på spelandet, det var Rufus förslag. De gör så på förskolan, och "det är jättebra, för då ser man hur lång tid man har kvar och vet när man ska sluta spela". Jahopp. I övrigt fick Svante igenom att vi skulle leka mer Star Wars i den här familjen (jag var den enda som röstade nej), Rufus fick igenom att vi skulle leka mer Turtles i den här familjen (Gustav var den enda som röstade nej), och jag fick igenom att vi skulle pyssla mer i den här familjen (alla röstade ja, YEAH!).

Det återstår väl att se hur väl vi lyckas följa reglerna, men själva fenomenet familjeråd: bästa påhittet sedan jag vet inte när.

Så himla fint på något vis när Svante, 2,5 år avbryter en ipaddiskussion som han inte riktigt hänger med i med ett triumferande: "NU HA JA EN IDÉ! VI KAN LEKA MEJA STAR WARS!" och Rufus, 5 år snabbt som farao sträcker armen i luften och skriker "JA, SVANTE! VILKEN BRA IDÉ! JAG RÖSTAR JA, VILKA RÖSTAR MERA JA?"

Vill ha familjeråd jämt nu.

9 kommentarer:

Akan-Kakan sa...

Fantastiskt bra regler allihop! Och avancerade! Jag minns när vi i vår familj hade familjeråd om bordsskick, och kom fram till reglerna "man måste sitta på sin stol", "använda bestick" och "man får inte säga blä eller äckligt".

ettstenkast sa...

Underbart!! Mera Star wars tycker jag låter klockrent.

Vill också ha familjeråd hemma - funderar dock på hur många förslag jag får igenom när jag har 3 envisa ungar "emot" mig... Åtminstone om det gäller förslag om städning, undantplock, dukning och sådant man kan förvänta sig av en 12-åring och en på 10.. Lilla lusen hjälper till så gott hon kan. Än

hedgehog-sara sa...

Vi har alltid haft familjeråd, har faktiskt fortfarande ibland fast barnen är 19 o 20 år gamla.

Ett övertramp jag minns var den gången jag gjorde en powerpoint till mötet. Lite för overkill tyckte halva familjen. Och till mitt försvar var det en skitsnygg prezi som talade om mycket pedagogiskt vilka regler som gällde när föräldrarna skulle åka till Grekland själva.

Mer starwars var ett mycket bra beslut.

Johanna sa...

Fantastiskt! Sån bra lektion i demokrati också.

Stella sa...

alltså jag går av lite av gullighet! skönt att det blev bra, uppdatera oss gärna om hur det går!

ekomammaistan sa...

Vad bra med familjeråd! Undrar om det funkar när två av familjemedlemmarna är 3 och 1? Annars kan jag spara på det lite.

Har läst igenom alla kommentarer om ipad- och tvtittande på förra inlägget och det är himla intressant hur andra gör. Jag pendlar lite mellan att tycka att treåringens skärmtid är för lång och att den är helt ok. Det jag framför allt tror att jag själv skulle vilja bli bättre på är att komma med andra förslag för henne att sysselsätta sig själv (för hon gör det inte riktigt själv). Och att kanske leva lite mer som jag lär, jag har till exempel kommit på att jag borde pyssla mer på kvällarna istället för att bara sitta vid datorn.

Anonym sa...

Å underbart!

Älskar hedgehogens pp presentation också, så kul! :)

// Jenny

camele0pard sa...

Jag vill jättegärna veta vilka regler ni kom fram till för skärmtid? Det har inte varit en issue här tidigare, men 6-åringen börjar uppvisa missbruksbeteenden, så nu är det dags att styra upp känner vi.

Lisa sa...

Camele0pard: Jag tänkte att reglerna syntes på fotot? De var inte så avancerade. Vi kom fram till att datorerna/ipaden inte alltid skulle ligga framme, utan att barnen skulle be om att få ha dem när de ville spela. Och att vi då skulle komma överens om en tid, typ "okej, nu är det 20 minuter kvar till middagen, då får du spela i 20 minuter, sen lägger vi bort datorn." Och så ställer vi en äggklocka, för att 5-åringen ville ha det så. Tiden de får spela kan variera friskt, ibland får de spela fem minuter, ibland en halvtimme, ibland mer, ibland inte alls. Vi är rätt frikostiga, men målet är att alla är med på att det finns begränsningar, och att man slutar när klockan ringer.

Vi är väl så där bra på att följa reglerna, hittills. Men vi kämpar på! Alla är i alla fall nöjda med att ha bestämt ihop, ingen känner sig överkörd. Det är bra.