torsdag, februari 27

5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är…

"Jo, men jag håller också med om det där. Men jag vill i alla fall inte kalla mig för feminist. Varför kan det inte heta något annat, varför säger man inte bara humanist istället?"

Jag tänker skicka er vidare nu, till det här inlägget, hos Hej Blekk! om varför det heter feminism, och varför du och jag bör kalla oss för feminister och inget annat.
Den feministiska rörelsen handlar om att höja kvinnors status, något den också gjort det senaste århundradet. Utan suffragetterna, ingen rösträtt för kvinnor. Utan andra vågens feminism, ingen rätt till preventivmedel. Och så vidare. Därför hade det också varit att spotta de tidigare feministerna i ansiktet, genom att nu byta namn – för att Per Ströms (ja, vad hände med honom egentligen) anhängare tycker att jämställdism ”klingar bättre”.
Jag tycker det är helt otroligt tydligt och bra.

Det här är en av rubrikerna i 10 x feminism, som består av tio blogginlägg kring temat feminism. Häng på du också! I tio olika inlägg, eller genom att svara på alla frågor i samma inlägg. Du hittar alla rubrikerna här!

2 kommentarer:

Lisa sa...

Sedan tycker jag också om att det handlar om att lägga fokus på rätt ställe. Den förtryckta parten är kvinnorna, även om män skulle vinna oerhört på en ökad jämställdhet. Att kalla sig humanist antyder att man inte är villig att fokusera på kvinnoförtrycket, utan på ett luddigt sätt vill "att det ska bli bättre för alla".

Anonym sa...

Kanske också för att humanist redan betyder något annat..? Konstigt att de som hellre vill kalla sig 'humanist' ofta är desamma som aaaaldrig skulle använda ordet hen eftersom det ju betyder höna.. Föreslår att de som inte vill kallas feminister kan få heta höna..